رانیا هوم رازهای جلسه دفاع پایان نامه (قسمت دوم) - رانیا هوم

در این مقاله به فاش نمودن دیگر رازهای جلسه دفاع پایان نامه پرداخته شده است. در قسمت اول، گفتیم که رازهای جلسه دفاع پایان نامه چی هست. تعدادی از نکات مهم و پنهان شده و تأثیرگذار این جلسات صحبت کردیم. در این مقاله به بررسی نکات دیگر، پراهمیت ترین رازهای این جلسات می پردازیم. در این مقاله شما با واقعیت ها روبرو میشوید. مواجه شدن با واقعیت قبل از آن که با روز واقعی روبرو شوید. این مقاله کمک می کند شما رازهای این جلسه را بدانید و قبل از مواجهه با آن استراتژي داشته باشید. مثلا اگر شما بدانید یک ساعت دیگر زلزله می آید، شما برای آن آماده می شوید. شما دیگر در مکان های غیرامن قرار نمی گیرید، مکان ها امن را پیشبینی می کنید.

رازهای جلسه دفاع پایان نامه

جلسه دفاع را هم مانند یک وضعیت بحرانی در نظر  بگیرید. شما نباید از این جلسه بترسید ولی باید آگاه باشید. چرا زلزله در ایران ترس دارد؟ ولی همین زلزله در کشور ژاپن آنقدر ترسناک نیست؟؟ چون ژاپنی ها از قبل برای آن آماده شده اند و موارد بحرانی را پیشبینی کرده اند. مهم ترین آن این است که سازه ها را متناسب با زلزله طراحی کرده اند. پس در جلسه دفاع هم شما باید از موانع آشکار باشید تا بتوانید از قبل برای این عوامل؛ آمادگی داشته باشید. استراتژی داشته باشید. برنامه ریزی داشته باشید. در مرحله آخر ساعت ها باید آن صحبت های مهم را تمرین کنید.

خلاصه

بسیاری از افراد فکر می کنند که سخنرانی جلسه دفاع با دیگر سخنرانی های دیگر یکسان است. اصلا سخنرانی جلسه دفاع با دیگر سخنرانی یکسان نیست. چرا؟ این جلسه شما دارین برای اساتید سخنرانی می کنید. مثلا اگر شما برای افراد عادی و بدون علم سخنرانی می کردین اگر شما با هر علمی وارد می شدین کمتر کسی می فهمید. در این جلسه حرف غیر علمی برای اساتید و هیچکس قابل قبول نیست. پس اصول سخنرانی علمی را بدانید. تفاوت دیگر جلسه دفاع با دیگر  سخنرانی های دیگر این است که داوران در این جلسه آمده اند که از شما ایراد بگیرند.

رازهای جلسه دفاع پایان نامه

هر سخنرانی دیگه ای که داشته باشید اغلب آن ها مشتاق صحبت های شما هستند و اگر هم خوششان نیاید از شما ایرادی نمی گیرند. از سوی دیگر تمام سؤالات داوران در جلسه دفاع باید علمی پاسخ داده شود. پاسخ های مبتنی با  علم با پاسخ های دیگر تفاوت می کند. در ادامه اصول و رازهای این جلسه برای شما آشکار شده است. تو می توانی در جلسه دفاع به بسیاری از ابهامات داوران پاسخ بدهی یا می توانی ابهاماتشان را بیشتر بکنی. بنابراین اگر به دنبال کاهش سؤالات آن ها هستید باید اصول طراحی آموزشی جلسه دفاع را بدانید.

کامل گرایی در آوردن مطالب داخل پاورپوینت جلسه دفاع را کنار بگزارید.

بسیاری از دانشجوها می خواهند تمام مطالب پایان نامه را داخل پاورپوینت جلسه دفاع بیان کنند. در جلسه دفاع پایان نامه شما باید اولویت ها و مطالب مهم پایان نامه را بیان کنید.شما مدت زمان محدودی برای ارائه دارید و فرصت برای تمام مطالب نیست. حالا کدام مطالب بالاترین اولویت است؟

بیشترین اولویت مطالب پایان نامه در جلسه دفاع تجزیه و تحلیل نتایج و همچنین نتیجه گیری خود پایان نامه شما است.

همانطور که می دانیم، تجزیه و تحلیل نتایج و همچنین نتیجه گیری به ترتیب در فصل چهارم و پنجم پایان نامه است. جهت اطلاع از نحوه نگارش درست فصل چهارم پایان نامه، مقاله ۲نکته مهم در فصل چهارم پایان نامه  را بخوانید. همچنین برای آمادگی از نحوه نگارش فصل پنجم پایان نامه می توانید، مقاله فصل ۵ پایان‌نامه را مطالعه کنید.

تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری ها در جلسه دفاع سعی شود به صورت چارت و ملموس آورده شود.

تفاوت سخنرانی  عادی با سخنرانی جلسه دفاع

در واقع یکی از بزرگترین مشکلات دانشجویان در جلسه دفاع ، ترس دانشجویان از این جلسه است. سخنرانی عادی با سخنرانی جلسه دفاع فرق دارد. شما می دانید در این جلسه قرار است از شما سؤال پرسیده شود. شما قرار است به سؤالات پاسخ دهید. پس مهم ترین ترس دانشجویان این است که قبل از جلسه دفاع، پیشبینی سؤالات را نکرده اند. ترس دیگر این است که می ترسند نتوانند توجیه کنند. یک صحبتی به شما بگویم این است که شما علمی پاسخ دهید. اگر داوران قبول نکردند هیچ مشکلی نیست. به دلیل اینکه خیلی از داوران می فهمند پاسخ دانشجو علمی و منطقی است ولی باز قبول نمی کنند، ولی در آخر نمره خوبی به شما می دهند.

جلسه دفاع پایان نامه و نحوه سؤالات داوران و متقاعد سازی آن ها از جمله ویژگی های جلسه دفاع است.

تیترهای جذاب برای موضوع هر اسلاید انتخاب کنید

چارچوب‌های فصل ها و عناوین قرارداده شده در پایان نامه را رها کنید! بسیاری از دانشجویان به دنبال تیترهای یکسان در صفحات پاورپوینت هستند. در قسمت نتایج و نتیجه گیری، تیترهای جذاب بسیار  می تواند مهم باشد. خود را در چارچوب‌هایی که دیگران برایتان تعیین می‌کنند، اسیر نکنید. از نوشتن تیترهایی که جذاب هستند در مورد موضوع خود نترسید.  سعی کنید تیتر به گونه ای زده شود که داوران ندانند کامل قرار است به چی پرداخته شود.

هر چقدر شما پیش بینی پذیر باشید، داوران سؤالات از قبل آماده خود را بیشتر می پرسند. داوران و اساتید ، یک سری سؤالاتی را در روزهای قبل آماده کرده اند. تو می توانی در جلسه دفاع به بسیاری از ابهامات آن ها پاسخ دهی یا می توانی ابهاماتشان را بیشتر بکنی. این به نحوه ارائه شما بستگی دارد.

نیاز داوران را در صفحات پاورپوینت یادآور شوید 

در قبل از جلسه دفاع که داوران به شما معرفی می شوند حتما در مورد داوران تحقیق کنید. حداقل یک سرچ داخل گوگل بزنید و عنوان مقالاتی که چاپ کرده اند، ببینید. آیا در مورد کار شما هم مقاله ای چاپ کرده اند. اگر بدانی داور چه مقالاتی چاپ کرده و همچنین در حوزه موضوع شما یا روش تحقیق شما قبلا چه مقالاتی را انجام داده است.حتما آن مقالات مشابه را بخوانید. این یک راه بسیار عالی برای بسیاری از پاسخ های او می شود. شما در فلان مقاله هم که چاپ کردید به همین صورت عمل کردید. این یک پاسخ علمی و منطقی به داور است. تحت هیچ شرایطی با لحن بد با داوران و اساتید راهنما و مشاورخود صحبت نکنید.جلسه دعوا را با جلسه دفاع اشتباه نگیرید.

آمار معتبر جهانی و همچنین آمارهای سازمانی بسیار ترغیب کننده‌اند

سعی کنید در جلسه دفاع به ویژه در قسمت های شروع و اهمیت کار خود، آمارهای دقیق در مورد حوزه خود را گزارش کنید. آمارها در حقیقت  ترغیب کننده داوران جهت ادامه سخنرانی شما می باشد.

آمارهای مهم داده شده در مقالات معتبر و همچنین سازمان های مهم را بیان کنید

مقالات معتبر و رفرنس دهی به مقالات جدید و همچنین دارای اعتبار می تواند کیفیت کار شما را بالا ببرد.  اگر تا روز دفاع از مقالات معتبر در پایان نامه استفاده نکردید حتما چند مقاله معتبر جدید را به کار خود اضافه کنید. خواندن خلاصه این مقالات و اضافه کردن به آمار و نتایج خود، زیاد زمان بر نیست. نحوه دریافت و  خواندن مقالات معتبر را می توانید با کلیک بر روی مقاله، معتبرترین ژورنال ها برای خواندن و چاپ مقالات ISI  و اهمیت خواندن مقالات داخلی و خارجی در انجام پایان نامه مطالعه کنید. برای اطلاع از نحوه طراحی جلسه دفاع و آموزش های ویدئویی آن توسط مهندس حمصیان، مقاله  جلسه دفاع پايان نامه (آموزش های صفر تا صد جلسه دفاع) را به طور کامل مطالعه کنید.

مقالات مشابه با این مقاله:

رازهای جلسه دفاع پایان نامه (قسمت اول)

جلسه دفاع پایان نامه چگونه است؟

نمونه ارائه جلسه دفاع پایان نامه (مهرداد حمصیان)

نمونه آموزش جلسه دفاع پایان نامه (انجام جلسه دفاع پایان نامه)

سوالات جلسه دفاع پایان نامه (نکات مهم جلسه دفاع)

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 435 views بار دسته بندی : جلسه دفاع پایان نامه تاريخ : 10 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.