رانیا هوم دریافت  دوز اول واکسن چقدر ایمنی ایجاد می‌کند؟ - رانیا هوم

به گزارش سایت عروس بروز، دکتر شکرالله سلمان زاده چهارشنبه اظهار داشت: برخی از افراد در زمان دریافت دوز اول واکسن دچار حس امنیت کاذب شده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کنند اما ایمنی مطمئن حداقل ۲ هفته بعد از تزریق دوز دوم اتفاق می افتد.

وی افزود: افرادی که یک یا چند بار به کرونا مبتلا شده اند حتما باید واکسن بزنند و حداقل یک ماه پس از شروع علائم باید اقدام کنند.

سلمان زاده با اشاره به نادرست بودن تصورناقل شدن فرد واکسنیه شده ادامه داد: ویروس زنده در واکسن وجود ندارد و واکسن‌ها شامل ویروس کشته شده و یا آنتی‌ژن ویروس هستند در نتیجه ایجاد بیماری نمی‌کنند فقط ممکن است علائم شبه آنفلوآنزا در پاسخ به واکسن ایجاد شود.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: به نظر می رسد واکسن کرونا بر روی ویروس‌های جهش یافته نیز اثر دارد اما برای موثر بودن بر روی ویروس هندی تحقیقات بیشتری لازم است.

وی در خصوص عوارض واکسن کرونا بیان کرد: شایع ترین عارضه واکسن کرونا، موضعی است که درد موضعی، قرمزی و تورم را شامل می شود و ممکن است تب خفیف، سردرد، بدن درد و علائم شبه آنفلوآنزا چند روز بعد ایجاد شود که هیچ کدام عارضه جدی نیستند.

سلمان زاده توضیح داد: در موارد نادر نیز ممکن است واکنش‌های افزایش حساسیتی ایجاد شود که تاکنون مشاهده نشده است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گام نخست واکسیناسیون بیماران خاص شامل بیماران دیالیزی، تالاسمی ،هموفیلی و ام اس از ابتدای هفته جاری در اهواز و سایر شهرستان های خوزستان آغاز شد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان افزود: روز شنبه فراخوان واکسیناسیون بیماران سرطانی انجام شده و از روز سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه فاز دوم واکسیناسیون کرونا در خوزستان آغاز می شود و کار ثبت نام، افراد بالای ۸۰ سال انجام خواهد شد.

افرادی که متقاضی دریافت واکسن هستند، به نزدیکترین مرکز بهداشتی محل سکونت خود مراجعه کرده و نسبت به پرونده سلامت الکترونیک خود اقدام کنند.

مراکز بهداشت به افراد بالای ۸۰ سال و واجد شرایط به صورت تلفنی اطلاع داده شده و به نوبت از آنها برای انجام واکسیناسیون دعوت می کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 192 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 28 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.