رانیا هوم ایرادات جلسه دفاع پایان نامه - رانیا هوم

 جلسه دفاع پایان نامه يكي از مهم ترين زمان ها براي دانشجويان ارشد و دكترا است. بسياري از دانشجويان به دليل عدم قرارگيري در اين شرايط با مشكلات بزرگي روبرو مي شوند. بسياري از دانشجويان فكر ميكنند كه در جلسه دفاع قرار نيست ايرادي گرفته شود. از سوي ديگر اساتيد و داوران فقط با ديد انتقاد در اين جلسه وارد مي شوند و هدف داوران انتقاد از نحوه كار شماست. در اين شرايط نحوه رفتار و برخورد دانشجو با انتقاد اساتيد و داوران در جلسه دفاع مي باشد. ايرادات شما در جلسه دفاع پايان نامه بسيار بزرگ جلوه داده مي شود .ايرادات علمي و نگارشي بسياري در جلسه دفاع گرفته مي شود و دانشجو بايد از قبل آماده چنين برخوردهايي باشد. خود را براي هورا كشيدن آماده نكنيد .بهترين كار ها هم در جلسه دفاع مورد انتقاد قرار مي گيرد .پس سعي كنيد به دنبال جواب هاي علمي باشيد و روحيه خود را از دست ندهيد.

 

متاسفانه خیلی از اساتید ما باعث شدند که دید ما نسبت به جلسه دفاع پایان نامه تغییر کنه و دغدغه ی اصلی دانشجویان تغییر کرده ؛ برای جلسه دفاع دو حالت وجود داره :

یک: حالتی که دانشجو اصلا کار نکرده و کار درستی از نظر علمی انجام نداده است، مثلا در فصل دوم باید رفرنس میداده ولی اینکارو نکرده و چون این کار دزدی ادبی محسوب میشود ، ایراد علمی دارد و یا مثلا روش تحقیق را علمی اجرا نکرده باشد.

دو: دانشجو خوب و عالی جلو رفته و کار کرده و پایان نامه خوبی نوشته و حالا دیگه اساتید نباید درباره مسائل علمی توضیحی بخواهند و فرد را تحت تاثیر قرار بدهند ، چیو مثلا میخواهند ثابت کنند؟ وقتی که کار از نظر علمی قابل قبوله! اساتید محترم باید اینجور سوال کنند که چطوری اجرا بشود بهتر است؟ چطوری کاربردی تر است؟ و این مدل سوال هاست که به درد میخورد و میتواند مشکلی از ما و جامعمون حل کند.

 جلسه دفاع پایان نامه

جلسه دفاع پايان نامه و نحوه ارائه مطالب در روز دفاع موضوع بسيار مهمی براي دانشجويان ارشد و دكترا است. مديريت جلسه دفاع نياز به طراحي و برنامه ريزي دارد. مدیریت زمان و ايجاد تسلط بر موضوع پايان نامه از مهم ترين نكات جلسه دفاع است. اگر به دنبال انجام يك كار با كيفيت هستيد، قبل از برگزاري جلسه دفاع مي بايست آمادگي خود را بالا ببريد.

جلسه دفاع پایان نامه

ما برای این که یک جلسه دفاع خیلی خوب را بتوانیم برگزار کنیم ، اولا باید یک دسته بندی مشخصی داشته باشیم ، یعنی موضوعات پایان نامه ما باید دسته بندی شده باشد ، دوما بین هر طبقه ای که مشخص کردیم باید پیوستگی برقرار کنیم ، یعنی مطالب کاملا به هم دیگه پیوسته باشد. پس در مرحله اول دسته بندی می کنیم و میگیم از کجا میخواهم به کجا برسم؟ از کجا میخواهم شروع کنم؟ و تا کجا میخواهم ادامه بدهم و به پایان برسم؟ مرحله بعد پیوستگی بین مطالب و ارتباط برقرار کردن بین مطالبه و سومین چیزی که خیلی مهمه پاور حرفه ایه! شما باید یک پاور حرفه ای بسازید ، این پاور خیلی با پاور بچه های دبستان و دبیرستان و پاورهای سمینارهای مختلف متفاوته ، پاور حرفه ای برای جلسه دفاع باید طراحی بشود.

مقالات مشابه با این مقاله:

انتقاد پذیر بودن در جلسه دفاع

جذابیت در جلسه دفاع پایان نامه

ارائه جلسه دفاع

بهترین جلسه دفاع پایان نامه

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 475 views بار دسته بندی : جلسه دفاع پایان نامه تاريخ : 19 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.