رانیا هوم ایجاد تراس در آپارتمان - رانیا هوم

امروزه سکونت اغلب افراد در آپارتمان‌ها بوده و افراد کمتری صاحب خانه‌های حیاط دار هستند. عموماً افرادی که در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند، از دلگیر بودن آن احساس ناخوشایندی دارند. اما با راه‌های مختلفی می‌توان این دلگیری را کاهش داد. داشتن یک تراس در آپارتمان سبب می‌شود تا به میزان زیادی از دلگیر بودن آن کاسته شود. وجود یک تراس زیبا حس یک حیاط‌ خلوت کوچک را به فرد منتقل کرده و سبب می‌شود فرد از آن مکان آرامش بیشتری دریافت کند. هرچه تراس زیباتر باشد، حس بهتری را به فرد منتقل می‌کند. راه‌های مختلف برای داشتن یک تراس زیبا وجود دارد و همچنین می‌توان با چینش مناسب و استفاده از وسایل پیش‌ پا افتاده تراس را زیباتر و جذاب‌تر ساخت. استفاده از گیاهان و یا داشتن گلدان‌های مختلف می‌تواند به‌ شدت در زیبایی تراس تأثیر داشته باشد و آن را بیش از پیش زیباتر سازد.

تراس در آپارتمان

باید در نظر داشت که یک تراس زیبا می‌تواند نشانه خلاقیت و توجه فرد به استفاده صحیح از یک مکان کوچک باشد. علاوه بر گیاهان می‌توان از دیوار سبز نیز برای زیبایی تراس استفاده کرد. ایجاد یک مکان برای کتاب خواندن یا خلوت با خود با استفاده از یک صندلی و کمی سلیقه برای چینش می‌تواند از دیگر پارامترهای زیباسازی و کاربردی سازی آن باشد. راه‌ها و وسایل دیگری برای زیباتر کردن تراس وجود دارد که در ادامه مقاله به شرح کامل آن می‌پردازیم تا هرکسی بتواند به‌ راحتی و با کمترین هزینه تراس خانه خود را به یک مکان زیبا و آرامش‌ بخش تبدیل کند.

سرفصل‌هایی که در این مقاله موردبررسی قرارگرفته در زیر بیان شده است:

  • استفاده از انواع گیاهان و دیوار سبز برای داشتن تراس زیباتر
  • استفاده از انواع مبلمان و کف‌پوش مناسب برای زیباسازی تراس
  • در نظر گرفتن نورپردازی تراس، سایبان و حفاظ، برای داشتن تراس زیباتر
  • مراحل ایجاد یک تراس زیبا

استفاده از انواع گیاهان و دیوار سبز برای داشتن تراس زیباتر

تراس منازل به دلیل داشتن نور و هوای آزاد معمولاً جای مناسبی برای نگه داشتن و پرورش انواع گل‌های تزئینی و گیاهان مختلف است. حتی اگر در تراس خود جای کافی داشتید می‌توانید در یک گلدان درختچه‌های پاکوتاه تزئینی یا درختچه‌های پاکوتاهی که میوه می‌دهند پرورش دهید؛ تا هم تراس را زیباتر کنند و هم تأثیر خوبی بر روحیه شما داشته باشد. از گیاهان مختلفی می‌توانید در تراس استفاده کنید، گل‌های گلدانی مختلف که به‌صورت ایستاده است یا گیاهان آویز که از گلدان‌ها آویزان شوند یکی از انواع این گیاهان هستند. البته نوع استفاده و میزان آن‌ها به میزان فضای تراس و نحوه چیدمان تراس بستگی دارد. به‌طور مثال گلدان‌های دیواری یا گلدان‌های آویز برای تراس‌های کوچک‌تر بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و پرکاربردتر هستند و اگر فضای کافی برای گلدان در تراس وجود داشت می‌توان از گلدان‌های ایستاده استفاده کرد. البته برای زیباسازی تراس حتماً نیاز نیست که گیاهان زیادی استفاده کنید و یا تراس را مملو از گل‌های مختلف کنید، بلکه با توجه به دکور و چیدمان تراس می‌توانید به مقدار نیاز از انواع گیاهان برای زیباسازی تراس استفاده کنید.

یکی از روش‌های زیباسازی تراس استفاده از دیوار سبز است که به کمک انواع گیاهان و گل‌های رونده امکان‌پذیر است. معمولاً در تراس‌ها برای پوشاندن نرده از این نوع گیاهان استفاده می‌کنند و سبب می‌شود که دیگر نرده یا حفاظ در آن پدیدار نشود و سبزی و طراوت به دید افراد بیاید. البته حتماً از این گیاهان بر روی نرده استفاده نمی‌شود و می‌توان آن را بر روی دیوار تراس نیز استفاده کرد. بازهم ذکر این نکته قابل یادآوری است که استفاده از دیوار سبز نیز به نوع طراحی تراس بستگی دارد و اگر بخواهید تمام تراس را با گیاهان تزیین کنید دیگر تراس جذابیتی نداشته و بیشتر شبیه به یک گلخانه می‌شود. تراس باید محیطی برای کسب آرامش باشد پس در کنار گیاهان باید به دیگر موارد نیز توجه کرد تا بتوان از یک تراس زیبا نهایت استفاده را برد. مواردی مانند کف تراس، نوع مبلمان تراس، نورپردازی و توجه به گوشه‌های دنج در تراس‌های بزرگ‌تر سبب می‌شود تا یک تراس زیباتر از همیشه به نظر آید.

استفاده از انواع مبلمان و کف‌پوش مناسب برای زیباسازی تراس

تراس در آپارتمان

طبیعتاً برای اینکه یک مکان زیباتر به نظر آید نیاز به آن دارد تا کفی زیبا داشته باشد. تراس نیز از این موضوع مستثنا نبوده و برای زیباتر کردن تراس می‌توان کف آن را به کمک انواع کف‌پوش‌ها پوشش داد. باید در نظر داشت که تراس معمولاً جای مرطوبی بوده و باید کف‌پوشی انتخاب شود که رطوبت تأثیر کمتری بر روی آن داشته باشد. اگر بحث هزینه مهم نباشد می‌توان از پارکت‌های ضد آب یا کف‌پوش‌های پی‌وی‌سی استفاده کرد که علاوه بر زیبایی بسیار مقاومت خوبی نسبت به رطوبت داشته و احساس راحتی بیشتری را هم برای افراد به دنبال دارد. همچنین می‌توان در انتخاب کف‌پوش از انواع دیگری مانند کاشی، سرامیک، چمن مصنوعی یا سنگ استفاده کرد که تمام این موارد به هزینه و دیزاین تراس بستگی دارد. در انتخاب کف‌پوش برای تراس باید به این نکته توجه کنید که هدف فقط و فقط زیبایی تراس نبوده و این زیبایی به شرطی قابل قبول است که بتوان از آن استفاده کرد و در تراس احساس راحتی کرد پس باید در انتخاب کف ‌پوش علاوه بر زیبایی به‌راحتی آن، چه در استفاده و چه در نگهداری نیز توجه کرد. وقتی می‌خواهید از یک تراس زیبا استفاده کنید باید مکانی را برای نشستن تعبیه کنید و علاوه بر آن مکان، نیاز به مبلمانی دارید تا به‌راحتی از تراس خود لذت ببرید. انتخاب مبلمان تراس بسیار مهم است زیرا هم باید با چیدمان تراس ست باشد و هم جای زیادی را اشغال نکند و هم راحت باشد. علاوه بر این موارد باید در برابر آب و رطوبت مقاوم باشد. مبلمان های مختلفی برای این امر وجود دارد، اگر فضای تراس کوچکی دارید می‌توانید از مبلمان تاشو استفاده کنید و اگر تراس شما فضای بیشتری دارد، طبیعتاً حق انتخاب بیشتری دارید و راحت‌تر می‌توانید مبلمان مد نظر را انتخاب کنید. توجه داشته باشید وجود صندلی‌های زیبا یا مبلمان در زیباسازی تراس بسیار مؤثر بوده و تراس را به یک خلوتگاه دنج تبدیل می‌کند. به خاطر داشته باشید که نوع مبلمان و نحوه چیدمان آن می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در داشتن یک تراس زیبا داشته باشد.

در نظر گرفتن نورپردازی تراس، سایبان و حفاظ، برای داشتن تراس زیباتر

تراس

موارد کوچک‌تر و ریزه‌کاری‌های دیگری وجود دارد که می‌تواند به تراس زیبایی دوچندانی بخشد و تراس یک خانه را نسبت به تراس‌های دیگر متفاوت سازد. نورپردازی در تراس و استفاده از لامپ‌های کوچک و ارزان قیمت می‌تواند تأثیر زیادی در زیبایی تراس مخصوصاً در شب داشته باشد. استفاده از این نورها در میان گل‌ها یا گلدان‌ها می‌تواند زیبایی استفاده از گیاهان در تراس را بیشتر نشان دهد. همچنین نورپردازی سقف و کف نیز می‌تواند تراس را زیباتر سازد. در نظر داشته باشید که این نورپردازی‌ها هزینه زیادی ندارد اما تراس را بسیار متفاوت خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که با توجه به مدل و چیدمان تراس می‌توانید از نورهای نقطه‌ای و یا ریسه‌ای استفاده کنید. همچنین نوع رنگ نورها باید با رنگ دیوارها و مبلمان تراس به‌نوعی همخوانی داشته باشد تا تراس زیبایی خود را بیشتر نمایان کند. معمولاً برای تراس‌هایی که سقفی ندارند و به‌اصطلاح روباز هستند در بعضی از موارد از سایبان استفاده می‌کنند. استفاده از سایبان به‌صورت کلی به دو دسته بوده، دسته اول سایبان‌های متحرک و دسته دوم سایبان‌های ثابت که به دیوارها پیچ می‌شوند. هرکدام از این سایبان‌ها مزیت‌های خاص خود را دارد و با توجه به فضای تراس انتخاب می‌شوند. معمولاً در سایبان‌های ثابت سعی می‌شود از سقف‌هایی با جنس پلاستیک و با رنگ شفاف استفاده شود که نور تراس در روز کم نشود و همان نور ملایم سبب زیبایی تراس می‌شود. سایبان‌های متحرک معمولاً شبیه به چتر بوده و در رنگ‌های مختلف با پایه‌های فلزی و چوبی هستند که می‌توان آن‌ها را با توجه به فضای تراس و رنگ‌های بکار رفته در تراس تهیه کرد. سایبان‌های متحرک معمولاً برای جلوگیری از نور مستقیم آفتاب قابل استفاده هستند و در روزهای که باران شدید می‌بارد عملاً کاربردی ندارند. این سایبان‌ها زیبایی خاصی دارند و معمولاً در تراس‌های بزرگ و اغلب در گوشه‌ای از تراس مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب حفاظ مناسب و زیبا نیز هم در امنیت تراس و هم در زیبایی آن مؤثر است. اگر می‌خواهید از دیوار سبز هم بر روی حفاظ استفاده کنید باز هم حتماً حفاظی زیبا را برگزینید زیرا بعضی از گیاهان دیوار سبز در یک یا دو ماه از سال خشک می‌شوند که سبب نمایان شدن حفاظ می‌شود. درنتیجه برای اینکه همیشه یک تراس زیبا باشد باید از حفاظی زیبا استفاده کرد.

مراحل ایجاد یک تراس زیبا

مراحل ایجاد یک تراس زیبا با توجه به ابعاد تراس و نوع آن بسیار متفاوت است. ممکن است یک تراس زیبای بزرگ میلیون‌ها تومان هزینه داشته باشد اما یک تراس کوچک با کمتر از یک میلیون تومان فضاسازی شود. طبیعتاً تراسی که میلیون‌ها تومان هزینه دارد مراحل بیشتری دارد و اجزای بیشتری در آن به کار برده می‌شود. ابتدا باید طرح حدودی مدنظر خود داشته باشید و سپس نقشه کامل تراس را با ابعاد بر روی کاغذ بیاورید و سپس با توجه به نیاز خود و میزان هزینه‌ای که در نظر دارید اولویت‌بندی کنید. مثلاً تعداد گلدان‌ها و نوع گیاهان را با توجه به فضا و هزینه مشخص کنید، سپس نوع مبلمان و تعداد آن را مشخص کنید حال اگر می‌خواهید بیشتر هزینه کنید می‌توانید نوع کف‌پوش و طرح مناسب را انتخاب کنید.

بعد از اینکه این موارد را مشخص کردید می‌توانید آن‌ها را بر روی نقشه جانمایی کنید و با توجه به سلیقه و نوع چیدمان، آن‌ها را جابه‌جا کنید تا بهترین حالتی که مدنظر است به دست آید. حال می‌توانید شروع به کار کنید و در واقعیت تراس خود را آماده سازید. علاوه بر موارد بالا می‌توانید به ریزه‌کاری‌های دیگر و دیگر موارد برای زیباسازی تراس توجه کنید. مواردی مانند قرار دادن تجهیزات چند منظوره و انعطاف‌پذیر می‌تواند هم فضای بیشتری در تراس در اختیار شما بگذارد و هم از زیبایی تراس نکاهد. معمولاً در تراس‌های کوچک می‌توانید از میزهای تاشو کوچک که به نرده متصل می‌شوند استفاده کنید. همچنین در تراس‌های بزرگ قرار دادن آب‌نما در وسط تراس می‌تواند زیبایی تراس را دوچندان کند. در نظر داشته باشید که جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت می‌تواند ایده‌های جدیدتری را در زیباسازی تراس در اختیار شما قرار دهد. وجود یک تراس زیبا در خانه هر فردی می‌تواند تأثیر مثبت بسیار زیادی در زندگی افراد داشته باشد زیرا تراس زیبا باعث می‌شود که هر فرد برای دریافت آسایش بیشتر به این مکان پناه ببرد و رغبت بیشتری برای حضور در آن داشته باشد. برای اینکه بتوان یک تراس زیبا داشت باید به موارد گوناگونی ازجمله نورپردازی تراس و نوع مبلمانی که قرار است در آن قرار گیرد توجه شود. علاوه بر این موارد همیشه حضور گیاهان در تراس باعث زیباتر شدن آن می‌شود. زیباسازی تراس توسط گیاهان همیشه پیشنهاد می‌شود زیرا زیبایی طبیعی یکی از بهترین انواع زیبایی‌هاست. لازم به ذکر است که اگر در تراسی شرایط فراهم باشد می‌توان به کمک دیوار سبز تراسی زیباتر ایجاد کرد.

مقالات مشابه با این مقاله:

محوطه سازی چیست؟

فضاسازی حیاط خلوت

طراحی و ساخت استخر خانگی

نورپردازی محوطه و حیاط

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 450 views بار دسته بندی : مطالب جدید تاريخ : 23 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.