رانیا هوم اگر جلسه دفاعتون نزدیکه این مقاله را بخوانید! - رانیا هوم

دانشجوياني كه زمان كمتر از چندروز براي جلسه دفاع دارند اين مقاله را حتما بخوانند. جلسه دفاع پايان نامه اگر به خوبي برنامه ريزي و طراحي شود مي تواند يك پايان نامه ضعيف را به يك پايان نامه قوي تبديل كند. اگر نحوه ارائه شما خوب نباشد به معني اين است كه پايان نامه شما كيفيت پاييني دارد. براي جلسه دفاعتون نياز به آمادگي از قبل و همچنين طراحي مي باشد. در مدت زمان كوتاهي هم مي شود شرايط و نحوه سخنراني را بهبود بخشيد. نحوه ارائه هر چيز ميزان اهميت آن را مشخص مي كند. اگر ارائه شما بد باشد يعني كيفيت پايان نامه شما پايين است. به دنبال اين نباشيد كه داوران در جلسه دفاع از كار شما سر درنياورند. هرچقدر موضوع براي اساتيد در جلسه دفاع مبهم باشد ،بيشتر سؤال مي كنند و بيشتر. ايراد مي گيرند و وقتي بيشتر ايراد بگيرند و وقت كافي به همه آن ها نباشد به شما نمره پايين تري هم مي دهند.

 

يكی از مشكلات و ترس های دانشجويان در جلسه دفاع پايان نامه عدم آشنايي با مسير پايان نامه و نحوه ي انتقادهای داوران و اساتيد است. در جلسه دفاع يكی از پرانتقادترين روزها را سپري خواهيد كرد و نحوه واكنش شما به انتقادهای داوران در جلسه دفاعتون از مهم ترين مسائل پيش روی شما مي باشد. در اين جلسه آرامش و نحوه طراحي سخنراني شما در ديد داوران تاثير بالايی دارد. با ارائه جلسه دفاع می توان يك پايان نامه ضعیف را به یک پايان نامه قوی تيديل كرد. نحوه چيدمان مطالب ، پيوستگی و ساخت پاور حرفه اي كه داوران را ترغيب به ادامه مطالب كند از جمله مهم ترين مسائل در جلسه دفاعتون مي باشد. ما در جلسه دفاع پایان نامه با یک سری شرایط جدید رو به رو میشویم ، شرایط جدیدی که خود پایان نامه ایجاد می کند و شرایط جدیدی که بعد از تمام شدن پایان نامه ، دفاع و ارائه کارمان ایجاد میکند. در جلسه دفاع با شرایطی مثل درارتباط بودن با استاد راهنما ، متقاعد کردن استاد راهنما ، آوردن دلایل علمی برای حرفاتون و غیره رو به رو میشوید ، شما هیچوقت نباید بدون فکر و منطق صحبت کنید ، تمام صحبت های شما باید با دلایل علمی و منطقی همراه باشد. مسئله بعدی که در جلسه دفاعتون هست این است که یک جلسه ای برگزار میشود ، داوران انتقاد میکنند ، دانشجو تحت فشار قرار میگیرد و نظر دانشجوها این است که جلسه ی خوبی نیست ولی شما یک کاری انجام دادید و الان باید اون کار را توضیح بدید و جواب اساتید رو بدهید و هر انتقادی ازتون بشود باید انتقاد پذیر باشید.

جلسه دفاعتون

بسیاری از دانشجویان در هنگام سؤال داوران هنگ می کنند و به سؤال اساتید و داوران درست جواب نمی دهند و بنابراین داوران و اساتید از این فرصت استفاده می کنند و دانشجو را به اصطلاح خودمون بمباران می کنند و اجازه پاسخ مناسب به دانشجو نمی دهند. دانشجو باید بسیار قاطع حرف بزند و همچنین خیلی قاطع به سؤالات داوران پاسخ دهد و برای صحبت های خود مرجع علمی بیان کند. خیلی از دانشجوها فکر می کنند برای متقاعدسازی داوران باید خیلی سعی و تلاش کنند در حالی که این طرز فکر اشتباه است، چرا این حساسیت دانشجوها اشتباه است؟ چون حساسیت متقاعد سازی داوران در جلسه دفاع پایان نامه به دلیل اینکه اساتید و داوران زیربار جواب دانشجو نمی روند و دانشجو نمی تواند کار خود را انجام دهد و ادامه جواب ها را هم کامل و علمی نمی دهد به دلیل اینکه فکر می کند چون در سؤال اول نتوانسته داور و اساتید را راضی کند که اکثر مواقع هم همین حالت اتفاق می افتد و داور از جواب دانشجو رضایت ندارد و با این وجود به سراغ سؤال بعدی می رود. در این حالت شما هم بیخیال آن سؤال اول بشین و به سراغ سؤال بعدی داوران بروید و با مجدد جواب قاطع به آن سؤال بدهید. داوران برای اینکه طرز فکر دانشجو را بهم بریزند معمولا طوری رفتار می کنند که از وضعیت پایان نامه و طریقه جواب دادن دانشجو راضی نیستند.

مقالات مشابه با این مقاله:

مدیریت زمان در جلسه دفاع

ایرادات جلسه دفاع پایان نامه

یکسان سازی نظرات داوران در جلسه دفاع پایان نامه

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 251 views بار دسته بندی : مطالب جدید تاريخ : 19 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.