رانیا هوم انواع کفپوش و روش نصب آن (قسمت دوم) - رانیا هوم

کفپوش PVC یا وینیل

یکی از انواع کفپوش ها کفپوش پی وی سی است ، این کفپوش از مقاومت خوبی برخوردار بوده و در برابر آب و رطوبت نیز مقاوم می باشند، به همین خاطر انتخاب مناسبی برای آشپزخانه ها به شمار می آیند. این نوع کفپوش ها عایق گرما هستند و در زمستان گرم و در تابستان سرد می باشند. استفاده از آن ها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و تمیز کردن آنها نیز بسیار راحت است. از دیگر مزایای کفپوش وینیل می توان به مقاومت در برابر آتش سوزی اشاره کرد. این نوع از کفپوش ها در برابر ضربه و ساییدگی از مقاومت بیشتری نسبت به سایر کفپوش ها برخوردار می باشند. همچنین نوعی کفپوش بهداشتی یا کفپوش بیمارستانی به شمار می آیند و در مراکز بهداشتی قابل استفاده هستند. از آن جایی که در طراحی این کفپوش ها از مواد پلاستیکی استفاده می شود، به آن ها کفپوش شیشه ای نیز گفته می شود. این نوع از کفپوش ها از لایه ای از جنس پی وی سی ساخته شده اند. سطح زیرین و رویی آن ها به وسیله فیلم پوشانده می شوند. در این جا منظور از فیلم همان رنگ و طرح کفپوش است و لایه نهایی نیز لایه ای براق و بی رنگ می باشد.

کفپوش PVC یا وینیل

نصب کفپوش PVC

مانند نصب انواع کفپوش های دیگر، در نصب انواع کفپوش های پی وی سی نیز ابتدا باید زیرسازی انجام گیرد. برای زیرسازی از ترکیب سیمان، پودر سنگ و چسب بتن استفاده می شود. این مواد با آب ترکیب شده و توسط کاردک پهن روی سطح کشیده می شوند. مناسب ترین چسب برای چسباندن کفپوش پی وی سی، چسب صنعتی است. نصب کفپوش های پی وی سی به روش های لوزی شکل، موزائیکی، خشتی و … صورت می گیرد. در این میان رایج ترین روش، روش خشتی است.

معایب کفپوش PVC

هر چند این کفپوش بسیار بادوام بوده و نگهداری از آن آسان می باشد اما دارای معایب زیر است:

  • موادی که در تولید آن استفاده می شوند ممکن است گازهای سمی ایجاد کنند. این گازها مضراتی نظیر سوز چشم و مشکلات تنفسی به همراه دارند.
  • کفپوش وینیل از مقاومت بالایی در برابر لکه برخوردار است اما اگر در مجاورت با لاستیک قرار گیرد تغییر رنگ می دهد.
  • هنگامی که این کفپوش آسیب ببیند باید آن را از کف جدا نمود و با کفپوش دیگر جایگزین کرد. در واقع نمی توان آن را تعمیر کرد.
  • پی وی سی ماده ای تجدیدناپذیر است.

 

کفپوش صنعتی

کفپوش صنعتی چیست؟ نمونه ای دیگر از انواع کفپوش هایی که می توان در ساختمان سازی مورد استفاده قرار داد، کفپوش های صنعتی می باشد. از این کفپوش می توان در انبارها، مراکز صنعتی و حتی روستوران ها استفاده کرد. قیمت کفپوش صنعتی با توجه به متراژ فضای مورد نظر و کیفیت کفپوش می تواند متفاوت باشد.

کفپوش صنعتی

کفپوش ترافیکی

نمونه ای از کفپوش هایی که می توان در محیط های پر تردد مانند پارکینگ، خیابان و غیره مورد استفاده قرار داد، کفپوش ترافیکی می باشد. این کفپوش از ایمنی بالایی برخوردار می باشد. در ساخت این کفپوش ها از موادی مانند اپوکسی، بتن، مواد پلیمری و غیره استفاده می شود.

کفپوش ترافیکی

کفپوش بامبو

کفپوش بامبو را می توان زیر مجموعه ای از کفپوش های چوبی دانست. از جمله مزایای کفپوش بامبو می توان به استحکام و ظاهر خوب آن اشاره کرد. اگر چه این کفپوش ها ظاهراً از مقاومت و سختی بالایی برخوردار نیستند، اما در واقع این چنین نیست. سختی چوب بامبو را می توان با چوب بلوط هم تراز دانست. از مزایای کفپوش بامبو سازگاری آن با هر نوع آب و هوا است.

کفپوش بامبو

کفپوش شیشه ای

نمونه ای دیگر از انواع کفپوش هایی که می توانید در طراحی ساختمان مورد استفاده قرار دهید، کفپوش های شیشه ای می باشد. این کفپوش ها قابل استفاده در فضای داخلی و خارجی می باشد. باورهای غلطی در مورد استفاده از این کفپوش وجود دارند.

کفپوش شیشه ای

برای مثال برخی از افراد فکر می کنند این کفپوش ها به اندازه کافی استقامت ندارند. اما به واقع این چنین نیست. همانند سایر کفپوش ها، کفپوش شیشه ای نیز در اندازه های مختلف وجود داشته و با توجه به نیاز و سلیقه افراد قابل استفاده می باشد.

کفپوش شیشه ای

کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی سه بعدی یا ساده نه تنها به عنوان کفپوش تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد, بلکه نوعی کفپوش بهداشتی نیز محسوب می شود. این کفپوش ها به دلیل دارا بودن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متنوع، یکی از مناسب ترین انواع کفپوش می باشند.این کفپوش ها در رنگ های مختلف وجود دارند و دارای شفافیت و جلای بالا هستند.از مزایای کفپوش اپوکسی تزئینی می توان به مقاومت بالا در برابر سایش و همچنین مقاومت در برابر حریق اشاره کرد. از این رو این کفپوش ها برای محیط هایی که رفت و آمد در آن جا زیاد است مناسب می باشند. هم چنین آنها از خاصیت آنتی باکتریال برخوردار هستند، به همین دلیل در محیط های بیمارستانی و ورزشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. مراحل اجرای کفپوش اپوکسی شامل تمیزکاری و سپس ساب کاری سطح، اجرای پرایمر مخصوص بتن، ماستیک کاری، بتونه کاری و اجرای تاپ کوت به روش شانه ای است. ازآن جایی که این گونه کفپوش ها در برابر شرایط محیطی و سایش مقاوم هستند با عنوان کفپوش های ضد سایش نیز شناخته می شوند.

کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی می تواند به عنوان کفپوش بیمارستانی نیز مورد استفاده قرار گیرد. چرا که از ویژگی های کفپوش بیمارستان می توان به یکدست بودن، آنتی باکتریال بودن، قابلیت شستشوی آسان، مقاوم در برابر لغزندگی و سایش و غیره اشاره کرد. کفپوش اپوکسی از جمله کفپوش هایی است که که این خواص را دارد. کفپوش های اپوکسی می تواند انتخاب مناسبی برای کفپوش آشپزخانه صنعتی نیز باشد. اپوکسی ماده ای است که در تولید کفپوش های متنوع مورد استفاده قرار می گیرد و از واکنش شیمیایی دو ماده رزین اپوکساید و پلی آمین ایجاد می شود.

 

کفپوش بتنی

کفپوش بتنی را می توان یکی از انواع کفپوش های بادوام در نظر گرفت. استفاده از این کفپوش ها در محیط هایی مانند تراس های مدرن، فضاهای طراحی شده به سبک صنعتی و آپارتمان ها رواج دارد. آنها سطح سردی دارند و بهتر است در صورت استفاده در آپارتمان از سیستم گرمایش از کف برای فصول سرد  استفاده گردد. برای آشنایی با کفپوش های بتنی و نحوه اجرای آن ها به بخش کفپوش های بتنی در همین سایت مراجعه کنید.

کفپوش بتنی

کفپوش سه بعدی (کفپوش دکوراتیو)

کفپوش سه بعدی را می توان نسل جدید کفپوش ها دانست. این کفپوش دکوراتیو جلوه ای زیبا و جدید به خانه شما می بخشد و هر کسی که وارد خانه شود را دچار حیرت می کند. . لازم به ذکر است که بهترین مکان برای نصب این کفپوش ها حمام و سرویس بهداشتی است. شما می توانید  طرح مورد نظر خود را انتخاب کرده و به شرکت اصلی سفارش دهید تا همان طرح را پرینت گرفته و در محل مورد نظر اجرا کند.

کفپوش سه بعدی

نصب کفپوش سه بعدی

برای نصب انواع کفپوش سه بعدی بعد از تعیین اندازه کفپوش، مکان مورد نظر را اندازه گیری کنید. در مرحله بعد طرح مورد نظر را پرینت کرده و به آماده سازی مکان مورد نظر بپردازید. بهترین زیرسازی برای نصب کفپوش های سه بعدی، موزاییک یا سیمان کشی کف است. در مرحله بعد پلی اورتان مایع را با پودر بتونه مخلوط کرده و کف محل مورد نظر را بتونه کاری کنید سپس پرینت را روی کف انداخته و از درست قرار گرفتن آن اطمینان حاصل نمائید. سپس به وسیله کاردک لاستیکی هواگیری انجام دهید و بعد از آن غلطک آغشته به مواد را روی پرینت بکشید تا سطحی کاملا یکدست ایجاد گردد. بعد از اتمام کار باید سه روز صبر کنید تا پلی اورتان سخت شود. کفپوش ۳ بعدی epoxy نمونه ای از این کفپوش ها می باشد.

کفپوش سه بعدی

کفپوش گرانولی

کفپوش گرانولی از مواد درجه یک ضایعات پلاستیکی خرد شده و یا گرانول خام تولید می شود. از مهم ترین ویژگی های آن می توان به استحکام و مقاومت بالا اشاره کرد. به همین دلیل استفاده از این کفپوش ها در فضاهایی مانند پارک، مهد کودک ها و باشگاه های ورزشی مناسب می باشد. کفپوش گرانولی به عنوان کفپوش کودک شناخته شده است و با رنگ های متنوع قابل استفاده در اتاق کودک می باشد. از دیگر ویژگی این محصول می توان به رنگ بندی متنوع و قابلیت استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی اشاره نمود.

نصب کفپوش گرانولی

سه روش برای نصب کفپوش های گرانولی وجود دارد. روش اول نصب ساده کفپوش است. در این روش تنها با قرار دادن کفپوش بر سطح زمین، کار نصب به اتمام می رسد. البته استفاده از این روش در دراز مدت باعث جابه جایی کفپوش می شود. در روش دوم از چسب های صنعتی برای نصب استفاده می شود. در این روش ابتدا باید زیرسازی مناسب صورت گیرد و سطح هموار شود. در مرحله بعد چسب بر روی سطح زمین مالیده شده و کفپوش روی آن قرار می گیرد. در روش آخر می توان از پیچ و رول پلاک برای نصب کفپوش ها استفاده کرد. در این روش، اگر سطح ناهمواری دارد و زمان کافی برای بازسازی آن در اختیار ندارید می توانید هر پازل را با استفاده از پیچ و رول پلاک به پازل کناری خود وصل کنید. کفپوش های گرانولی به عنوان کفپوش فضای باز مانند پارک ها می تواند گزینه ای مناسب برای استفاده باشد.

کفپوش گرانولی

کفپوش پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان چیست؟ کفپوش پلی یورتان بر پایه رزین پلی اورتان ساخته می شود و به صورت یکپارچه بر روی سطوح بتنی پهن می شود. این کفپوش در زمان اجرا خودتراز است، بدین معنا که در هر حالتی بر روی کف ریخته شود سطح بسیار صاف و زیبایی ایجاد می کند. کفپوش پلی اورتان به خوبی به سطوح بتنی، فلزی، سرامیکی و سنگی می چسبد و انعطاف پذیری بالایی دارد. مقاومت کششی و سایشی این کفپوش بالاست و در برابر ضربه و خراشیدگی دچار آسیب نمی شود. علاوه بر آن سطح آن ها براق و صاف است و در برابر مواد اسیدی و بازی واکنش نشان نمی دهند. کفپوش پلی اورتان  نوعی کفپوش آنتی باکتریال است و تمیز نمودن آن کار راحتی است. کفپوش ورزشی پلی اورتان و کفپوش پلی اورتان سردخانه ای نمونه ای از این کفپوش ها می باشند. نمونه ورزشی این کفپوش کاملا یکدست بوده و در برابر مواد شیمیایی و حریق مقاوم می باشد. همان گونه که از نام آن ها پیداست استفاده از کفپوش ورزشی پلی یورتان در باشگاه های ورزشی صورت می گیرد. از جمله ابزار کار این کفپوش می توان به غلطک حباب گیری، میکسر، دستگاه ساب و غیره اشاره کرد.

کفپوش پلی یورتان

نصب کفپوش پلی یورتان

آنچه که در نصب کفپوش های پلی اورتان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اجرای بستر مناسب می باشد. بهترین زیرسازی برای این کفپوش ها اجرای سطح بتنی است که به روش مکانیزه صورت می گیرد. حداقل ۲۸ روز زمان لازم است تا این بتن به خشکی عمقی برسد. بعد از آماده شدن زیرساز که باید عاری از هرگونه رطوبت و گرد و غبار باشد، نوبت به اجرای پرایمر اپوکسی مخصوص کفپوش بر روی درزها می رسد. در این مرحله درزها را به وسیله گروت اپوکسی پر کرده و بعد از آن به پاکسازی و ساب زنی محل می پردازیم. در مرحله بعد، از پرایمر اپوکسی برای کل سطح استفاده می کنیم. در صورت نیاز بر روی درزها توری می چسبانیم و به اجرای لایه میانی کفپوش اپوکسی می پردازیم. سپس دوباره به لکه گیری پرداخته و در مرحله بعد لایه رویی کفپوش پلی اورتان را اجرا می کنیم. در مرحله بعد اجازه می دهیم تا لایه رویی خشک شده و در آخر لایه نهایی غلطکی را در جهت ایجاد سطح پرتقالی اجرا میکنیم.

مقالات مشابه با این مقاله:

انواع کفپوش و روش نصب آن (قسمت اول)

فاکتورهای مهم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل (قسمت اول)

فاکتورهای مهم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل (قسمت دوم)

نقش دیوارکوب در دکوراسیون داخلی

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 302 views بار دسته بندی : مطالب جدید تاريخ : 26 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.