رانیا هوم انواع کفپوش و روش نصب آن (قسمت اول) - رانیا هوم

در تعریف کفپوش می توان گفت: پوششی که از آن برای کف ساختمان استفاده می شود. کفپوش ها را می توان پوشش های تقریبا دائمی دانست که امکان تعویض آن ها نیز وجود دارد. کفپوش های ساختمانی از تنوع بالایی در جنس برخوردار هستند که از آن جمله می توان به سنگ، سرامیک، پی وی سی، لمینت، چوب و … اشاره کرد. انتخاب کفپوش مناسب در طراحی دکوراسیون داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در هنگام خرید باید به مواردی نظیر میزان رفت و آمد و مکانی که قصد استفاده از آن را دارید توجه کنید. برای مثال در مکان هایی که میزان رفت و آمد در آن جا زیاد است، از کفپوش های سخت و با دوام و در مکان های کم رفت و آمد از کفپوش هایی که بیش تر حالتی تزئینی دارند استفاده نمائید. در هنگام انتخاب و خرید کفپوش عواملی دیگر نظیر سلیقه شخصی، میزان بودجه، مقاومت در برابر آتش سوزی، نمای مناسب و نوع زیرسازی نیز دخیل می باشند.

کفپوش سرامیکی

در گذشته کفپوش سرامیکی از محبوبیت بالایی بین مردم برخوردار بوده است. سرامیک ها با تنوع اندازه، رنگ و طرح در بازار موجود می باشند و در دسترس مشتریان قرار می گیرند. قیمت سرامیک ها با توجه به اندازه و کیفیت آن ها متغیر است. سرامیک ها در انواع لعاب دار و بدون لعاب وجود دارند. در نوع لعاب دار، سرامیک ها را با یک لایه لعاب که می تواند مات، نیمه براق و براق باشد، می پوشانند. ضخامت سرامیک ۴ تا ۱۲ میلی متر است. سطح زیرین آن ها زبر بوده و بعد از چسباندن به وسیله دوغاب اطراف آن ها را پر می کنند. اگر به طرح چوب علاقمند هستید ولی امکان استفاده از کفپوش چوبی در محل مورد نظر را ندارید، می توانید از کفپوش های سرامیکی طرح چوب استفاده نمایید.

از معایب سرامیک می توان به سرد بودن سطح آن مخصوصا در فصول سرد سال اشاره کرد. از این رو استفاده از کفپوش های سرامیکی برای مناطقی که دارای آب و هوای سرد هستند توصیه نمی شود. همچنین در صورت اصابت ضربه، سرامیک دچار شکستگی یا لب پریدگی می شود. از دیگر معایب کفپوش سرامیکی می توان به کثیف شدن درزهای ما بین آن اشاره کرد زیرا این درزها را نمی توان به خوبی تمیز کرد. در ضمن، سرامیک ها سطح لغزنده ای دارند و احتمال سرخوردن بر روی آن ها وجود دارد.

روش نصب کفپوش سرامیکی

از آن جا که سرامیک ها جزء سخت ترین کفپوش ها به شمار می آیند، باید به یکدست بودن آن ها توجه داشت. در این جا به بررسی نصب سرامیک روی زیرلایه های بتنی، وینیلی، چوبی و سرامیکی می پردازیم.

  • نصب سرامیک روی زیر لایه بتنی

در این روش ابتدا باید تمام ناهمواری های بتن را صاف کنید. توجه داشته باشید که در صورت تازه بودن بتن، باید ۲۸ روز صبر کنید. تمیز کردن لایه بتنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنابراین باید نسبت به پاک کردن لکه های چربی یا هر نوع ماده دیگر  از سطح بتن اقدام کنید.

  • نصب سرامیک روی زیر لایه چوبی

اگر قصد نصب سرامیک روی چوب را دارید، باید توجه کنید که زیر لابه چوبی به قدری محکم باشد که بتواند وزن سرامیک را تحمل کند. برای نصب سرامیک به به یک لایه صاف نیاز دارید، به این خاطر قبل از چسباندن سرامیک باید سطح چوب را سمباده بکشید. خود چوب نیز باید روی زیر لایه مناسبی نصب شده باشد.

  • نصب سرامیک روی زیر لایه وینیلی

برای نصب سرامیک روی وینیل باید توجه کنید که زیر لایه وینیلی محکم باشد. کفپوش های وینیلی نرم، گزینه مناسبی برای نصب سرامیک نیستند.

  • نصب سرامیک روی زیر لایه سرامیکی

اگر قصد تعویض سرامیک های خانه را دارید، می توانید سرامیک های جدید را روی سرامیک های قبلی نصب کنید. تنها توجه به این نکته لازم است که سطح زیرین حتما باید سمباده زده شود تا سطح یکنواختی به دست آید.

کفپوش موزاییکی

استفاده از این نوع کفپوش ها در گذشته رواج داشته و تا به امروز ادامه دارد. موزاییک ها در ابعاد بزرگ تولید می شوند و به این خاطر نصب آن ها سریع صورت می گیرد. استفاده از کفپوش های موزاییکی بیشتر برای محیط های بیرونی و باز مناسب می باشد.

نصب کفپوش موزاییکی

در نصب کفپوش های موزاییکی ابتدا باید لایه زیرین مستحکمی ایجاد کنید. برای این کار یک لایه ملات نیمه خشک در سطح مورد نظر پهن کنید. سپس روی سطح ملات را دوغاب پودر سنگ و سیمان، به نسبت ۱ به ۲ و با ضخامت ۲ تا ۵ میلی متر پخش نمائید. سپس موزاییک ها را در کنار یکدیگر قرار دهید. تا ۴۸ ساعت پس از نصب موزاییک ها از رفت و آمد روی آن ها خودداری کنید.

کفپوش سنگ

سنگ ها یکی از مصالح طبیعی می باشند و از جمله گران ترین مصالح ساختمانی به شمار می آیند. از سنگ ساختمانی بیشتر در فضای آشپزخانه و سرویس های بهداشتی استفاده می شود. کفپوش سنگی را می توان در فضای بیرون و محوطه ساختمان نیز استفاده کرد. سنگ علاوه بر زیبایی بی نظیر خود از معایبی نیز برخوردار است. آن ها همانند سرامیک از سطح سردی برخوردار هستند و برای مناطق سردسیر و فصول سرد سال مناسب نمی باشند. هم چنین استفاده از این نوع کفپوش برای اتاق خواب نیز توصیه نمی شود.

کفپوش سنگکفپوش سنگ

پارکت چوبی

استفاده از این کفپوش ها باعث ایجاد حسی گرم در فضای خانه می شود. علی رغم زیبایی بی نظیر، این نوع از کفپوش ها از معایبی نیز برخوردار هستند. از آن جایی که آنها از چوب ساخته شده اند، رطوبت و آب باعث تخریب آن ها شده و پارکت پس از مدتی باد می کند. استفاده از پارکت ممکن است باعث ایجاد صدا نیز شود. از دیگر مشکلاتی که در صورت استفاده از پارکت ممکن است به وجود آید، نفوذ موریانه و خطر آتش سوزی است. به طور کلی می توان گفت پارکت چوبی نیاز به مراقبت زیادی دارند.

پارکت چوبی

در ساخت پارکت یا کفپوش چوبی، از چوب درختانی مانند افرا، صنوبر، کاج و بلوط استفاده می شود. چوب به کار رفته در ساخت پارکت ها بر قیمت آن ها تاثیر مستقیم می گذارد. اگر می خواهید عنصری از طبیعت را به خانه خود بیاورید، استفاده از کفپوش های چوبی را به شما توصیه می کنیم.

نصب پارکت چوبی

همانند نصب کفپوش های دیگر، برای نصب پارکت چوبی ابتدا باید عملیات زیرسازی برای ایجاد سطحی صاف انجام پذیرد. برای این کار ترکیب سیمان، پودر سنگ و چسب بتن می تواند گزینه خوبی باشد. بعد از انجام زیرسازی نوبت به نصب پارکت ها می رسد. سپس در مرحله آخر به اجرای قرنیز دور کار می پردازیم. جنس قرنیزها از چوب یا ام دی اف و رویه اچ پی ال است. شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که تفاوت کفپوش و پارکت در چیست؟ به طور کلی می توان گفت این دو تفاوت زیادی با هم ندارند. تنها اختلاف آن ها در مواد سازنده آن ها می باشد. چرا که در ساخت پارکت از چوب استفاده می شود و این باعث تفاوت آن ها با کفپوش می شود.

پارکت چوبی

کفپوش لمینت

کفپوش های لمینت، در جهت رفع مشکلانی که پارکت های چوبی داشتند، ساخته شده اند. عمر این نوع کفپوش ها نزدیک به سی سال است. لمینت ها از الیاف فشرده چوب یا اچ دی اف ساخته شده اند. پارکت لمینت شباهت زیادی به پارکت چوبی دارد ولی در ساخت آن مستقیما از چوب درختان استفاده نشده است. لمینت ها متشکل از چهار لایه هستند. لایه اصلی در ساخت کفپوش لمینت، اچ دی اف می باشد. لایه دیگر، لایه دکوراتیو طرح چوب بوده که روی آن از یک لایه لمینت استفاده شده است. روش نصب لمینت ها به این گونه است که لمینت ها در هم قفل می شوند. و در زیر آن ها لایه ای از جنس فوم قرار می گیرد. تعویض کفپوش های لمینت کار بسیار ساده ای است.

کفپوش لمینت

این گونه کفپوش ها به نسبت پارکت های چوبی از قیمت مناسب تری برخوردار هستند. از معایب کفپوش لمینت می توان به تمیز کردن آن اشاره نمود زیرا نفوذ رطوبت یا آلودگی به زیر آنها به راحتی صورت نگرفته و تمیز کردن آن ها کار دشواری می باشد. علاوه بر آن گرم شدن هوا باعث انبساط این کفپوش ها می شود که در طولانی مدت می تواند به کفپوش آسیب برساند.

نصب کفپوش لمینت

قبل از نصب پارکت لمینت، بهتر است حدود ۳ ساعت پارکت ها را در محیط قرار دهیم تا با دمای محیط سازگار شوند. کف محلی که قرار است پارکت روی آن نصب شود باید کاملا خشک باشد و هرگونه گرد و غبار از سطح آن زدوده گردد. پارکت های لمینت به صورت کلیکی در هم قفل می شوند و در نصب آن ها نیاز به استفاده از چسب نیست. برای نصب پارکت های لمینت، ابتدا باید جهت کار را تعیین کنیم. پارکت ها را به صورت کامل به دیوار نچسبانید و سعی کنید حداقل ۸ میلیمتر با دیوار فاصله داشته باشد.

کفپوش لمینت

مقالات مشابه با این مقاله:

فاکتورهای مهم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل (قسمت اول)

فاکتورهای مهم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل (قسمت دوم)

نقش دیوارکوب در دکوراسیون داخلی

ایده های طراحی پلکان در داخل منزل

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 304 views بار دسته بندی : مطالب جدید تاريخ : 26 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.