رانیا هوم انواع کابینت آشپزخانه - رانیا هوم

آشپزخانه یکی از مهم ترین بخش های ساختمان در دکوراسیون داخلی است. کابینت های آپشزخانه جهت قرارگیری وسایل مختلف از اساسی ترین قسمت ها برای خانم ها به شمار می رود. جنس استفاده شده برای اشپزخانه یکی از موارد مهم و ضروری برای هر خانه محسوب می شود. اولین چیزی که قبل از دیدن آشپزخانه به چشم می آید ، جنس درهای کابینت آشپزخانه است. برای انتخاب متریال مناسب برای کابینت، زیبایی، قیمت و دوام از اهمیت بالایی برخوردار است. البته هزینه کردن بیشتر برای استفاده از جنس ها مرغوب برای آشپزخانه بسیار ضروری است. در این مقاله به بررسی انواع کابینت آشپزخانه پرداخته ایم ، با ما همراه باشید.

معرفی انواع جنس های کابینت برای  آشپزخانه

شما برای انتخاب جنس کابینت باید ابتدا با انواع جنس های موجود در بازار آشنایی داشته باشید. تعدادی از این جنس ها دیگر قدیمی شده اند و کمتر استفاده می شود. ولی همچنان اگر افراد به دنبال قیمت های پایین هستند می توانند از این نوع جنس برای کابینت های خود استفاده کنند. جنس کابینت ها به چند دسته، فلزی، استیل، چوبی، ام دی اف ،جنس های‌گلاس یا براق، لمی گلاس، فرامید، انزو، ممبران و  نئوکلاسیک تقسیم می شوند.

انواع کابینت آشپزخانه

در بالا شما با اسم جنس های متریال استفاده شده در کابینت آشنا شدید. مرحله بعدی شناخت در مورد هر یک از این جنس ها است.

۱-کابینت های فلزی

از میان این جنس ها، کابینت فلزی دیگر کاربردی ندارد. اغلب این کابینت های فلزی وقتی در کابینت را باز می کردید، صدا زیادی ایجاد می کرد و اغلب پس از چند سال استفاده، پوسیدگی و زنگ زده میشد. مدل های محدود جنس های فلزی و همچنین عدم زیبایی آن ها منجر به خارج شدن این نوع کابینت ها شد.

پس نتیجه می گیریم که جنس های فلزی کابینت، قدیمی شده اند و اصلا مورد خوبی برای انتخاب کابینت نیستند.

انواع کابینت آشپزخانه

کابینت های قدیمی فلزی

۲- کابینت های استیل

این کابینت ها، اغلب  در رستوران ها و سلفهای دانشگاهی یا  اداری خریداری می شوند.    این کابینت ها وقتی آمد که مزیت رقابتی اش نسبت به فلزی این بود که قابلیت شستشو و ضد پوسیدگی بود . اما به دلیل ظاهر ضعیف و رنگ بندی بسیار محدود از دور رقابت خارج شد. هر یک از جنس های کابینت جدیدتر نسبت به موردهای قبلی دارای مزیت رقابتی بود ولی کابینت های استیل هم گزینه مناسبی برای دکوراسیون داخلی نبودند. یکی از موارد مهم برای انتخاب متریال برای دکوراسیون داخلی، زیبایی و تصمیم درست در مورد ترکیب رنگ کابینت  با دیگر بخش های ساختمان است که در مقاله عوامل مؤثر بر طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی به آن اشاره کردیم.

 بعد از  بررسی دو جنس فلزی و استیل ، در حال حاضر بقیه جنس های کابینت را می توانید با توجه به سبک دکوراسیون داخلی انتخاب کنید

۳-چه جنس کابینتی را برای آشپزخانه انتخاب کنم؟

برای انتخاب متریال برای دکوراسیون داخلی باید این متریال متناسب با سبک انتخابی شما برای دکوراسیون است. یعنی اگر شما ، سبک کلاسیک را برای دکوراسیون داخلی خانه انتخاب کردید باید جنس‌های کابینت را متناسب با همین سبک کلاسیک انتخاب کنید. یعنی نمی شود شما سبک کلاسیک را انتخاب کنید و از طرفی درهای کابینت شما از جنس مدرن‌پسند باشد. مهم ترین مورد در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی، ایجاد تناسب بین متریال استفاده شده در ساختمان است. اگر سبک شما، مدرن‌پسند باشد، باید گروهی از جنس‌ های کابینت‌ را انتخاب کنید که متناسب با مدل‌‌های مدرن هستند.

جنس کابینت انتخابی شما باید متناسب با سبک انتخاب شده برای دکوراسیون داخلی شما باشد.

انتخاب جنس کابینت متناسب با سبک های دکوراسیون داخلی

بعضی از افراد و طراح ها بدون علم طراحی می کنند و در آخر همه این موارد و نکاتی که عرض کردم منجر می شود که شما یک طراحی شیک و متناسب داشته باشید . اگر سبک های استفاده شده برای ساختمان شما یا رنگ های بکار رفته برای کابینت با دیگر بخش های ساختمان تناسب نداشته باشد، در کل آن ساختمان جذابی نمی شود. حتما تجربه این کار را داشته اید که وقتی وارد بعضی از آپارتمان ها و خانه ها می شوید،با وجود هزینه های گزاف و بالا برای متریال استفاده شده ولی در کل آن ساختمان محیطی جذاب برای شما ایجاد نمی کند و این عدم جذابین بخاطر عدم رعایت در انتخاب رنگ های و همچنین سبک های مختلف ایجاد می شود.

اگر سبک دکوراسیون داخلی شما کلاسیک باشد برای کابینت آشپزخانه باید از این موارد برای جنس کابینت استفاده کنید:

 کابینت تمام چوب

ممبران

 انزو

ام دی اف رنگ شده

 ام دی اف روکش چوب

اگر سبک دکوراسیون داخلی شما مدرن باشد برای کابینت آشپزخانه باید از این موارد برای جنس کابینت استفاده کنید:

ام دی اف

 هایگلاس

 لمی‌گلاس

  روکش ملامینه

 فرامید

اگر سبک دکوراسیون داخلی شما نئو کلاسیک باشد برای کابینت آشپزخانه باید از این موارد برای جنس کابینت استفاده کنید:

می توانید از ترکیبی از سبک کلاسیک و مدرن استفاده کنید

اگر به دنبال انتخاب طرح کابینتی متناسب برای منزل  خود هستید حتما با ما در تماس باشید. تا بتوانیم شما را در انتخاب رنگ و سبک متناسب کابینت با دکوراسیون داخلی ساختمان خود ، کمک کنیم.

در شکل پایین یک نمونه از کارهای کابینت از جنس های گلاس را برای شما  قرار میدهم:

اجرای کابینت های گلاس

اجرای کابینت های گلاس مشکی

طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه در اصفهان

کابینت های های گلاس  به دلیل براق بودن آن ها، زیبایی زیادی برای فضای آشپزخانه ایجاد می کند.  یکی دیگر از ویژگی های این کابینت ها، تنوع آن ها در طرح و رنگ است. از این رو می توانند برای دکوراسیون داخلی منزل مناسب و زیبا باشند. البته انتخاب رنگ مناسب با مبلمان خانه و دیوارها ،برای این کابینت ها نیز بسیار مهم است. همچنین قیمت این کابینت ها از کابینت های ام دی اف گران تر است.

البته کابینت های، های گلاس دارای معایبی هم هستند که باید نسبت به آن ها آگاه باشید. این کابینت ها در کنار زیبایی به راحتی خش می خورند و همچنین لک پذیر هم هستند. اگر خانم شما یا خودتان زیاد فردی نیستید که رعایت کنید قطعا زیاد برای شما این کابینت ها خوب نیست. اما اگر رعایت خش پذیری آن ها را بکنید و اجرا کننده آن هم درهای خش دار را برای شما نصب نکند شما هیچ مشکلی با این کابینت ها نخواهید داشت. مثل ماشین مشکی که بسیاری از افراد به دلیل خش گیر بودن آن خریداری نمی کنند ولی ماشین چون در خیابان شما با بقیه افراد در تماس هستید خش می گیرد ولی کابینت ها اغلب توسط شما و خانواده شما نگهداری می شود و قابل مقایسه با این مثال های بازاری که کابینت سازها می زنند، نیست. ?  پس سعی کنید با توجه به سلیقه خود، کابینت را بپسندید.

استفاده از ترکیب رنگ های گلاس سفید و مشکی هم برای بعضی از آشپزخانه ها با توجه به رنگ غالب سیاه یا سفید می تواند جلب توجه خوبی برای آشپزخانه شما ایجاد کند.

بررسی مزایای و معایب جنس هر یک از کابینت  های آشپزخانه

در این قسمت برایتان مزایا و معایبی هر یک از جنس های کابینت را شرح می دهیم:

کابینت‌های کلاسیک:

 کابینت‌های کلاسیک،به دلیل اینکه معمولا تاج، دستگیره و طرح‌های پر جزئیات دارند منجر می شود که  نمای آشپزخانه‌تان لوکس و اشرافی گونه شود.

کابنیت‌های مدرن:

این کابینت ها  اغلب خیلی ساده‌اند،البته فراموش نکنید که بسیاری از جمله خود من  اعتقاد دارم در اغلب مواقع زیبایی، در سادگی است. این کابینت ها خطوط کشیده و موازی و رنگ یکدست و خنثی دارند.

نئو کلاسیک:

این نوع سبک های کابینت، با علت داشتن خطوط نرم و جزئیات ظریف، سادگی طرح های کلاسیک در عین بهره بردن از ظرافت کارهای سبک کلاسیک، طراحی بسیار شیک و لوکس هستند. بعد از کابینت های فلزی و استیل، کابینت های تمام چوب به بازار آمد که آن ها هم مانند دیگر کابینت ها  دارای مزایا و معایبی بودند. پس از مدتی تولید کنندگان و مشتریان متوجه شدند که استفاده از چوب هم معایبی دارد. از جمله معایب کابینت های تمام چوب، این بود که برای اجرای آن زمان بسیاری زیادی صرف میشد و از آن جا که عامل زمان برای اجرای دکوراسیون داخلی مهم است ، این کابینت ها پیشنهاد نمیگردد. همچنین کابینت های تمام چوب به علت قیمت بالای چوب، دارای هزینه تمام شده بالایی بودند .

کابینت های تمام چوب هم به دلیل هزینه بالا و مدت زمان اجرا،   گزینه ی مناسبی برای انتخاب جنس کابینت  در حال حاضر نیستند.

کابینت ام دی اف

سؤالی که بسیاری از مشتریان از ما دارند این است که چوب هم که مناسب نیست پس ما از چه جنسی استفاده کنیم. در حال حاضر می توان با  کمک متریال روکش چوب همان زیبایی کار تمام چوب را ایجاد کرد . در نتیجه باهزینه کمتر و زمان کمتر ، ام دی اف روکش چوب معمولا تشکیل شده از ضخامت های مختلف (ام دی اف ۸میل ،۱۶میل وغیره)، یک میل از چوب طبیعی و در آخر افراد همان چوب طبیعی را خواهد دید.

چوب افرا، بلوط، گردو، گیلاس، کاج، ساج و سرو از جمله چوب‌های پرکابرد در کابینت هستند.

محاسبه قیمت کابینت اشپزخانه 

در ادامه نحوه محاسبه قیمت کابینت را برای شما شرح خواهم داد. قیمت کابینت آشپزخانه به صورت متری محاسبه می شود. قیمت آن هم  از حدود متری ۱,۸۰۰,۰۰۰ تا ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان متغیر است. علت این اختلاف هم به دلیل نوع جنس کابینت است. به همین دلیل ما در ابتدا جنس ها را برای شما شرح دادیم. اما عوامل مختلفی بر قیمت کابینت تأثیرگذار هستند. یکی از این عوامل ، جنس آن است. موارد بعدی تأثیرگذار بر قیمت آن نیز، مربوط به  نوع متریال ،طرح و جزئیات اجرا می باشد. اما قیمت گیری کابینت براساس قیمت متری، کار دقیقی نیست.

شاید برای بسیاری از شما این اتفاق افتاده است که، کابینت ساز قیمت اولیه ای را به شما اعلام کرده است ولی پس از تحویل کار، این قیمت نسبت به قیمت اولیه افزایش پیدا کرده است. دلیل این ها را در این قسمت برای شما شرح خواهم داد. قیمت کابینت به صورت متری و براساس آیتم های انتخاب جنس کابینت و طرح و متریال استفاده شده محاسبه می گردد. یکی از فواید استفاده از مهندس ناظر برای اجرای پروژه های دکوراسیون داخلی همین موارد است. اگر شما خودتان به دنبال کابینت ساز بروید و قیمت بگیرید، قطعا شما به دلیل عدم تخصص کافی در مورد جزئیات ، هزینه های زیادی را پرداخت خواهید کرد.

اولین مسئله ای که برای محاسبه قیمت کابینت مهم است این است که شما در ابتدا باید یک طرح نهایی داشته باشید. در طرحی که شما در اختیار دارید، نوع جنس و متریال استفاده شده باید مشخص شود. ما همیشه در آشپزخانه ۲نوع کابین زمینی و دیواری داریم که نحوه ارتفاع وعمق استاندارد آن ها با یکدیگر متفاوت است. وقتی که کابینت ساز، قیمت کابینت را به صورت متری به شما اعلام می کند، یعنی قیمت یک متر طول کابینت با ابعاد استاندارد(عمق ۵۵ و ارتفاع ۹۰ سانتی متر برای کابینت زمینی و عمق ۳۰ و ارتفاع ۷۰ سانتی متر برای کابینت دیواری) و با طراحی کاملاً ساده است. یعنی دیگر طرح های حجمی و خاصی در اجرای کابینت انجام نشده است.

همچنین داشتن یا نداشتن اپن آشپرخانه یا فقط داشتن جزیره برای اپن منجر به تغییر میزان کابینت استفاده شده و همچنین تغییر قیمت نهایی کابینت می شود. برای اینکه قیمت کابینت قابل محاسبه کردن باشد، باید مراحل زیر را طی کنید:

۱-شما ابتدا باید یک نقشه و طرح از طراحی آشپزخانه خود داشته باشید.

۲- در مرحله بعد از داشتن نقشه از طراحی آشپرخانه، شما باید نوع جنس کابینت را مشخص کنید. در مرحله بعدی مشخص می کنید که جنس ایرانی باشد یا خارجی(ترک). به طور مثال آیا ام دی اف ایرانی می خواهید استفاده کنید یا ام دی اف خارجی. دوام و میزان کیفیت خارجی از ایرانی بالاتر است و در نتیجه قیمت آن ها نیز به میزانی بالاتر می باشد. البته این قیمت حدودا متری ۳۰۰ هزار با یکدیگر تفاوت قیمت دارد.

۳-در مرحله بعدی باید نوع یراق‌ آلات یعنی نوع دستگیره و لولاها را مشخص کنید.

جزئیات مهم دیگری از جمله نحوه ی کیفیت اجرا مثل نحوه آب‌بندی سینک، جانمایی دقیق اجزای کابینت و غیره نیز در نحوه قیمت گذاری مهم است. در قیمت گیری کابینت و انتخاب نوع جنس آن، نکات دیگری نیز در قیمت کابینت ها حائز اهمیت است که در مقالات بعدی آن را شرح خواهیم داد.

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 429 views بار دسته بندی : دکوراسیون داخلی تاريخ : 9 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.