رانیا هوم انتخاب موضوع برای پايان نامه مديريت ساخت و مديريت پروژه - رانیا هوم

اغلب دانشجويان مديريت ساخت عمران و مديريت پروژه متاسفانه به دليل عدم ديد مناسب به اين رشته در جهت انتخاب موضوع برای پايان نامه، موضوعات غيرمرتبط انتخاب مي كنند. رشته مديريت ساخت به دليل مشكلات متعدد پيمانكاران در اجرا و عدم هماهنگي و مديريت مناسب در صنعت ساخت ايجاد شده است. ديگر با روش هاي سنتي مديريتي و اجرايي نمي توان يك پروژه متناسب و مقرون به صرفه ايجاد كرد.بسياري از پيمانكاران قديمي و معماران تجربي ديگر توان رقابت در اين بازار تورمي را ندارند. در حال حاضر هر پروژه عمراني نمي تواند سود خوب بدهد مگر اينكه با برنامه ريزي و مديريت مناسب پيش برود. در حال حاضر حتي يك سياست نادرست در بخش ايمني يا برنامه ريزي يا روش ساخت مي تواند يك پروژه را با مشكل تأمين منابع مالي روبرو كند.علت پروژه هاي نيمه كاره عمراني چيست؟ آيا علت نيمه كاره ماندن پروژه ها طراحي سازه يا پي ساختمان است؟ آيا در طراحي زلزله مشكل دارد؟ خير، هيچكدام از گرايش هاي ديگر دليل اصلي نيمه كاره ماندن پروژه هاي عمراني نيست. مشكل اصلي برنامه ريزي نامناسب و عدم مديريت در پروژه هاي ساخت مي باشد. اگر بهترين طراحي سازه را داشته باشيد ولي مديريت و برنامه ريزي ساخت نداشته باشيد آن پروژه با شكست روبرو مي شود. دانشجويان مديريت ساخت و مديريت پروژه كه موضوعاتي غير مديريتي انتخاب مي كنند براي ادامه تحصيل دكترا و همچنين مهاجرت بعدا با مشكل جدي روبرو مي شوند. چرا عاقل كند كاري كه بازآيد پشيماني. موضوعات مديريتي انتخاب كنيد و به دنبال حل مشكلات مديريتي متنوع در پروژه هاي عمراني باشيد.

دوستان مدیریت ساختی دقت کنند که ما موضوعات مختلف داریم برای بحث مدیریت ساخت و مدیریت پروژه ؛ ما مشکلات مختلفی در این زمینه داریم. در بحث های مدیریت نیروی انسانی ، ماشین آلات ، تامین مالی ؛ ایمنی ، روش های ساخت و غیره میتوانیم کار کنیم و هر یک از این ها کلی بخش دارند که می توان یک پایان نامه در مورد آن نوشت. مشکل ما مدیریت کردن پروژه های عمدانی است ، اگر پی ساختمان را بریزید ولی مدیریت نداشته باشید اصلا به مقصد نمیرسید ، شما بهترین طراحی را داشته باشد ولی در اجرا مدیریت نداشته باشید این پروژه اصلا به صرفه نمی شود و نه از نظر زمانی ، نه از نظر هزینه ، نه از زمان بهره برداری به نتیجه نمی رسد. موضوعاتی انتخاب بکنید که مدیریت ساختی هستند ، ما موضوعات کمی در این زمینه نداریم ، اساتید مدیریت ساخت اصلا نباید موضوعات دیگه ای از شما قبول بکنند وقتی که این همه موضوع داریم در مدیریت ساخت! شما وقتی دانشجوی مدیریت ساخت هستید چرا میروید موضوعات دیگر انتخاب می کنید؟ این همه موضوعات کاربردی می توانید انتخاب کنید ، یکم فکر شده و حساب شده عملی کنی که حداقل به درد خودتان بخورد این پایان نامه ، بحث های مدیریت پروژه و مدیریت ساختی را شما در هرجای زندگی می توانید ازش استفاده کنید ؛ موضوعات غیر کاربردی و غیر اجرایی را انتخاب نکنید ، شما حتی برای دکترا هم که بروید ، اگر قرار بود بتن و سازه کار کنید خب گرایش همان ها را می خواندید و نمیومدین مدیریت ساخت که مهمترین قسمت رشته های فوق لیسانس و دکتراست.

 

گرایش مدیریت ساخت یکی از شاخه‌های مهندسی عمران است که به صورت حرفه ای به مدیریت کل پروژه عمرانی می پردازد. مدیریت نمودن پروژه های عمرانی به چند قسمت کلی زیر طبقه بندی می شود. چرا پروژه های عمرانی ما طبق زمان و هزینه بودجه بندی شده انجام نمی شود. به دلیل اینکه مهندسان عمران کشور هم مانند دیگر افراد  و دیگر رشته های کشور، برنامه ریزی  و مدیریت کردن را آموزش ندیده اند. از این به بعد فقط یک نکته از مطالب گفته شده این متن را عمل کنید. طبق گفته سعدی بزرگ به عمل کار بر آید به سخندانی نیست. یک مهندس پروژه مهندسی است که در شرایط رکود اقتصادی و شرایط بحران مالی بتواند پروژه را جلو ببرد، در شرایط رونق اقتصادی که شرایط خوب است که دیگر اصلا نیازی به مهندس نیست. مثل قبل دکترها و مشاغل دیگر هم می آیند و بدون دانستن علم مهندسی و مدیریت ساختمان سازی می کنند. مهندسان عمران و معماری در شرایط بحران اقتصادی شما باید علم خود نشان دهید. شرایط صنعت ساخت و پروژه های عمرانی در حال حاضر در سال ۱۳۹۸ شرایط خوبی نیست ولی این شرایط قرار نیست باقی بماند.

انتخاب موضوع برای پايان نامه

با غر زدن و اعتراض به شرایط، وضع از آنچه امروز است بهتر نمی شود. توانایی یک مهندس مدیریت ساخت و مدیریت پروژه در حالت بحران های مالی مشخص می گردد. یکی از مهارت های لازم برای یک مهندس مدیر پروژه برنامه ریزی کردن مناسب و انعطاف پذیر و کنترل آن در هر روز می باشد. پروژه های عمرانی ما فکر می کنند با ریختن یک برنامه غیراجرایی و نصب آن در کارگاه اتفاق خاصی در وضعیت فعالیت ها و نظم آن ها می افتد. برنامه ریزی  پروژه نیاز به مهندس مدیریت ساخت یا مدیریت پروژه دارد که بتواند از علم مدیریتی خود استفاده کند و با مشورت با کارشناسان و عوامل پروژه و علمی که خود از وضعیت صنعت ساخت و فعالیت های آن دارد، بتواند پروژه را در کوتاه ترین زمان ممکن و با کاهش هزینه به بیشترین بهره وری برساند. فقط رعایت همین نکته یعنی برنامه ریزی مناسب، اجرایی و انعطاف پذیر و کنترل هرروز فعالیت ها و به روز کردن هر روز برنامه و بررسی پیشرفت فیزیکی می تواند بسیاری از عدم برنامه ریزی ها را در پروژه های عمرانی رفع کند.

گرایش مهندسی مديريت ساخت يكي از پر طرافدارترين گرايش هاي مهندسي عمران در سال هاي اخير بوده است.اين رشته به دنبال رفع مشكلات مديريتي در پروژه هاي عمراني است. همانطور كه ميدانيد اساسي ترين بخش پروژه هاي عمراني به دليل پيچيدگي و وجود چندين اكيپ اجرايي مختلف به صورت همزمان، مديريت نمودن و برنامه ريزي نمودن آن هاست.گرايش مهندسي مديريت ساخت در رشته عمران و مهندسي مديريت پروژه در رشته معماری اغلب به دنبال خلاهاي مديريتي و برنامه ريزي مي باشند.اين رشته برخلاف رشته عمران لازم به پاس كردن دروس تحليلي و محاسبات سازه اي ندارد . مديريت ساخت رشته اي است بين رشته اي براي ايجاد مديران با ديد اجرايي براي حل مشكلات پروژه هاي عمراني مي باشد. مهم ترين مشكل كشور ما در بخش مديريت كردن است.بسياري از پروژه هاي ما خوب طراحي مي شود ،خوب هم تحليل مي شود ولي خوب مديريت و اجرا نمي شود. مثال اين مشكلات همه وضعيت پروژه هاي بزرگ و كوچك كشور و ناتمام ماندن آن ها مي باشد.

انتخاب موضوع برای پايان نامه

رشته مهندسی مدیریت ساخت عمران به علت مشکلات متعدد مدیریتی در پروژه‌های عمرانی به دلیل پیچیدگی این پروژه‌ها شکل گرفت. رشته مهندسی مدیریت ساخت یکی از گرایش‌های رشته‌ی مهندسی عمران در کارشناسی ارشد است. هدف اصلی رشته مدیریت ساخت بهبود وضعیت بهره‌وری پروژه‌های عمرانی، برنامه‌ریزی و تمام مشکلات ناشی از عدم مدیریت است. تفاوت این مهندسان با دیگر گرایش‌های عمران برطرف نمودن مشکلات برنامه‌ریزی و سیاست‌های نادرست مدیران در پروژه و کارگاه‌های عمرانی است. شاید بپرسید این مشکلات مدیریتی در پروژه‌ها چیست که باعث شده این رشته از پرطرفدارترین گرایش‌های عمران در بین دانشجویان گردد؟ مشکلات مدیریتی در پروژه‌های عمرانی در ایران بسیار متعدد است. به‌طور مثال عدم اجرای برنامه زمان‌بندی اولیه در کارگاه‌ها از رایج‌ترین مشکلات مدیریتی و برنامه‌ریزی در پروژه‌های عمرانی بوده است. طبق آماری که از پیمانکاران، مشاوران و کارفرماها گرفته‌شده است، برنامه زمان‌بندی در پروژه به امری نمادین در کارگاه تبدیل‌شده است؛ اما دلیل آن چیست؟ همان‌طور که می‌دانید در سال‌های اخیر مهندسان متوجه شدند که باید برای فعالیت‌های خود در کارگاه باید برنامه داشته باشند. اغلب مهندسان صنایع با یادگیری نرم‌افزار Msp به نوشتن برنامه زمان‌بندی در پروژه‌های عمرانی پرداختند که عدم موفقیت این برنامه‌ها به علت عدم تخصص فرد برنامه‌ریز در پروژه‌های عمرانی موجب عدم اجرایی شدن این برنامه‌های زمان‌بندی موجب گردید است. مهندسین مدیریت ساخت می‌بایست با توجه به علم مدیریتی خود که می‌بایست آموزش ببینند به برنامه‌ریزی، کنترل فعالیت‌ها در حین پروژه و ارائه راه‌کارهای ضروری جهت اجرای برنامه بپردازند.

انتخاب موضوع برای پايان نامه

یکی از چیزهایی که در بحث مدیریت ساخت و مدیریت پروژه اهمیت دارد این است که اهمیت این رشته دقیقا چی هست؟ رشته مدیریت ساخت از این نظر مهم است که هزینه های ما در پروژه ها باید کنترل بشود ، نیروی انسانی و حوادث ما باید کنترل بشود ، زمانبندی ما در پروژه های عمرانی باید کنترل بشود. شما در پروژه های عمرانی با گروه های مختلفی در ارتباط هستید ، نحوه ارتباط و صحبت کردن با نیروی انسانی خیلی مهمه ، بودجه بندی خیلی مهمه و هرچیزی بودجه خاص خودش را دارد و شما باید مدیریت کنید که پروژه متوقف نشود و هرچیزی درست انجام شود و همه ی این ها مربوط می شود به مدیریت ساخت. شما هرچقدر هزینه کنید برای استخدام یک مدیر پروژه باز هم به صرفه است چون آن مدیر با برنامه ریزی و مدیریت صحیح پروژه می تواند حتی پنج برابر آن هزینه را به پروژه برگرداند ، یک مهندس مدیریت ساخت می تواند خیلی روی یک پروژه تاثیر بگذارد و ما واقعا نیاز داریم در پروژه های عمرانی به یک مهندس مدیریت ساخت! یک مهندس مدیریت ساخت باید مهارت های مختلفی را بیاموزد تا بتواند در این گرایش موفق گردد و این آموزش ها را دانشگاه به دانشجو نمی آموزد و شما باید با آموزش، خواندن مقالات و سپس عملی نمودن آن در خود کارگاه قابل بررسی است و شما فقط با دانستن و خواندن های بسیار هم نمی توانید در این شغل موفق شوید و نیازمند کار عملی و اجرایی و پیاده سازی مدیریت در کارگاه است. گاها دانشجوها به دنبال معجزه هستند تا بتوانند در رشته خود موفق شوند ولی اصلا این رشته نیز مانند رشته های دیگر نیست که بتوانید فقط با علم و بدون اجرایی کردن آن موفق شوید. در این رشته باید ارتباطات و مدیریت کردن با افراد را بلد باشید و بتوانید در شرایط بحران ایده های کاربردی بدهید. واقعا جای تعجب است که بعضی از دانشجویان رشته مدیریت ساخت در دانشگاه های کشور موضوعات سازه ای مربوط به بتن و غیره برمی دارند در حالی که رشته های دیگر سازه، زلزله و غیره این کار را انجام می دهند و شما آمده اید که در این گرایش بتوانید مدیریت کنید. هدف اصلی از این رشته چیست؟

هدف اصلی گرایش مهندسی مديريت ساخت، پرورش مدیران کاربلد در صنعت ساخت است و اگر خواهان پیشرفت در پروژه های عمرانی و پیشرفت کشور باشیم ما نیازمند تربیت مدیران برای برنامه ریزی، اجرا و نظم در صنعت ساخت است. کشور ما در حال حاضر نیاز به طراحان سازه و معماری ندارد و کمبود مدیر در کشور ما بیداد می کند پس یاد بگیرید دانشجویانی بر پایه علم مدیریت ایجاد کنیم. سیستم صنعت ساخت کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، کانادا، استرالیا و کشورهای پیشرفته اروپا هرچه زودتر به سمت تربیت مدیران رفته اند تا بتوانند در پروژه های خود موفق شوند. در کشور ما حتی برنامه های خوبی وجود دارد که عملی نمی شود چرا؟ چون تربیت مدیران نیازمند مهارت های بسیاری دارد که باید یک دانشجو مدیریت ساخت آن را بیاموزد. لازم نیست همه آن ها را در دانشگاه تربیت شویم و خیلی از آن ها را باید دانشجو مدیریت ساخت با خواندن و افزایش مهارت های عملی خود در اجرا  در خود ایجاد کند. یک مدیر از شکم مادرش مدیر نمی شود بلکه مهارت های مدیریت را باید آموزش دید باید از تجربه پیمانکاران قدیمی و سنتی استفاده کرد و اشتباهات آن ها را در مدیریت تصحیح کرد تا بتوانیم راه را به سمت موفقیت برد. باید از تجربه عوامل پروژه از میزان سواد افراد تحصیل کرده کاربلد در کنار هم استفاده کرد و ما نباید افرادی را در این چرخه و سیستم حذف کنیم و یک مدیر می تواند آن ها را در جای مناسب با هم ترکیب کند تا بتواند یک پروژه عمرانی موفق گردد. وقتی یک پروژه طبق برنامه جلو نرود آن پروژه موفق نبوده است! اگر یک پروژه در مدت زمان مشخص خود تمام نشود اگر دو برابر هزینه اولیه تمام شود موفق آمیز نبوده است . در رشته مدیریت ساخت این مشکلات را به راحتی می توان حل کرد فقط دانشجویان رشته مدیریت ساخت را آگاه کنیم.

 اغلب ديده مي شود كه دانشجويان برای انتخاب موضوع پایان نامه مدیریت ساخت ، موضوعات سازه اي يا خاك يا بتن انتخاب مي كنند. اين نشان گر اين است كه دانشجويان و اساتيد هنوز با اين رشته و دلايل وجود اين رشته آشنا نيستند. رشته مديريت ساخت به دليل مشكلات مديريتي در پروژه هاي عمراني آورده شده است. کشورهاي پيشرفته مثل آمريكا ،كانادا واستراليا در سال هاي اخير پيشگامان اين رشته بوده اند. كشور ما به دليل مشكلات مديريتي با وضعيت خوبي روبرو نيست و دلايل اكثر آن ها بي مديريتي و عدم آگاهي مديران و سياست ها و تصميمات اشتباه مديران بوده است. با توجه به مشكلات پروژه و عدم برنامه ريزي هاي مناسب، پروژه هاي عمراني در سال هاي گذشته با مشكلات متعددي روبرو شده است.دليل اين همه تأخير و نابساماني ها چيست؟ آيا در سازه يا طراحي مشكل داريم يا نحوه مديريت نامناسب؟ اگر شما بهترين سازه را هم طراحي كنيد ولي نتوانيد آن ها مديريت و پياده سازي كنيد آن پروژه با مشكل روبرو مي گردد و شايد اصلا تمام نشود. مديريت پروژه از كاربردي ترين رشته هاي تحصيلي است بعد دانشجويان آن موضوعات ديگر را انتخاب مي كنند. مشكلات مديريتي در پروژه هاي عمراني بيداد مي كند. از طرفي ديگر اگر دانشجويان اين رشته موضوعات ديگر غير مديريتي انتخاب كنند در ادامه تحصيل يا مهاجرت با مشكل روبرو مي شوند. اين مثل اين است كه يك دانشجوي روانشناسي موضوع فيزيک را بررسی كند.

برای دانشجویان مدیریت ساخت و مدیریت پروژه موضوعات زیادی وجود دارد ، مشکل های زیادی در پروژه های عمرانی وجود دارد ، اکثر مشکلات مربوط به مدیریت ساخت است. خیلی وقت ها کنترل کیفیت انجام نمی شود ، خیلی وقت ها برنامه ریزی دقیق نیست و غیره. فرآیند های مدیریت پروژه ، بحث های مدیریت یکپارچه ، مدیریت نوین ، مدیریت محدوده پروژه ، BIM ، زمان بندی پروژه ، برآورد پروژه ، مدیریت هزینه ، تامین بودجه و غیره خیلی گسترده هستند و روی این ها خیلی می می شود کار کرد ، همچنین بحث های مدیریت ارتباطات و نیروی انسانی ، ارزیابی و مدیریت ریسک هم خیلی مهمه ، اگر یک مدیر پروژه بتواند به خوبی ارتباط برقرار کند و رابطه دوستانه برقرار کند می تواند در زمان و هزینه های پروژه تاثیر بگذارد ، مهارت های ارتباطی مدیران خیلی مهم است و این ها همه به هم وابسته اند و نباید با دید خطی بهشون نگاه کرد ، باید به طور سیستمی نگاه کرد و اگر رعایت نشود در پروژه ، می تواند پروژه را با شکست مواجهه کند.

انتخاب موضوع پایان نامه مدیریت ساخت

برای انتخاب موضوع پایان نامه برای رشته مدیریت ساخت عمران، موضوعات بسیار زیادی وجود دارد ولی متأسفانه بسیاری از دانشجویان این رشته به دنبال موضوعات سازه ای و دیگر گرایش های عمران می روند که این وضعیت اصلا برای این رشته و شکاف ایجاد شده در  پروژه های عمرانی مناسب نیست. رشته مدیریت ساخت عمران رشته ای ضروری برای وضعیت نابسامان پروژه های عمرانی است که با مشکلات متعدد مدیریتی و برنامه ریزی روبرو هستند. از طرفی دانشجویان مدیریت ساخت به دنبال موضوعات سازه ای و بتن می روند و این جای بسیار تعجب دارد. دانشجویان مدیریت ساخت در صورتی که موضوع پایان نامه خود را موضوعی غیر از مدیریتی انتخاب کنند اگر به دنبال ادامه تحصیل در خارج از کشور یا داخل باشند با مشکل روبرو می شوند و برای هیچ دانشگاهی انتخاب موضوعی غیر از تخصص مربوط به مدیریت ساخت عمران قابل قبول نیست و زمان و هزینه خود را هدر داده اید. حالا موضوعات مختلف و مشکلات مختلفی ما در مدیریت ساخت با آن روبرو هستیم که می بایست آن موضوعات مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

انتخاب موضوع پایان نامه مدیریت ساخت

 از مدیریت و برنامه ریزی کنترل پروژه، انواع موضوعات مربوط به مدیریت نیروی انسانی، انواع موضوعات مربوط به ایمنی و فرهنگ ایمنی، موضوعات مربوط به مدیریت نوین مانند بیم (مدل سازی اطلاعات ساختمان) یا ساخت و ساز ناب، استفاده از روش های نوین اجرا جهت کاهش هزینه ها و زمان پروژه، استفاده از روش های نوین برنامه ریزی جهت بهبود و اجرای برنامه ریزی در کارگاه های عمرانی، بررسی هر یک از عواملی که منجر به تأخیرات در پروژه شده است (مثلا موضوعات مربوط به وضعیت کارفرما و مشاور یا پیمانکار)،  مشکلات ذی نفعان و ارتباطات مدیران پروژه، عدم مهارت های لازم مدیران در اجرای پروژه های عمرانی، موضوعات مربوط به قراردادها، تأمین منابع مالی در پروژه، ایجاد منابع مالی در پروژه، راه کارهای مالی در شرایط بحران ومدیریت آن ها و غیره فقط تعدادی از موضوعات کاربردی در اجرای پروژه های عمرانی و  مدیریت ساخت عمران است.

انتخاب موضوع پایان نامه مدیریت ساخت

 حالا روش های مختلفی مدیرتی هم برای این موضوعات وجود دارد که تحلیل آماری و پرسشنامه جز ضروری در کنار بقیه روش های مدیریتی است که نظر اجرایی عوامل پروژه و مشکلات اجرایی را بفهمید وموضوعی کاربردی را انجام دهید. در انتخاب روش تحقیق دقت کنید که برای موضوع پایان نامه شما کاربردی و علمی باشد.

انتخاب موضوع پایان نامه مدیریت ساخت

حتما اگر رشته مدیریت ساخت و مدیریت پروژه هستین از فکر موضوعات سازه ای، زلزله و خاک بیرون روید و موضوعات کاربردی برای رشته مدیریت ساخت را انتخاب کنید. جالب نیست که بعضی از دانشجویان موضوعات سازه ای و خاک و دیگر گرایش ها را می خواهند زورکی به سمت مدیریت ببرند .وقتی شما موضوعی سازه ای یا بتن انتخاب کرده اید باید آن ها را با نرم افزارهای سازه و با روش های آزمایشگاهی انجام دهید که بسیار هم کار شده اند و اصلا این موضوعات ربطی به رشته مدیریت ساخت ندارند و نمی شود فقط با قرار دادن کلمات زمان و  هزینه آن ها را به سمت مدیریت ساخت ببرید. آخه دانشجو عزیز مدیریت ساخت که فقط زمان و هزینه نیست، مدیریت ساخت یعنی مدیریت اجرای یک پروژه یعنی روش های مدیریتی یعنی دانستن مهارت های مدیریتی و برنامه ریزی و حاصل همه آن ها کاهش زمان و هزینه می شود. اگر شما درست مدیریت کنید و مهارت مدیر را برای مدیریت داشته باشید آن وقت است که بهره وری یک پروژه افزایش می یابد و در نهایت منجر به کاهش زمان و هزینه می شود ولی همیشه هم استفاده از مهارت های مدیریت ساخت موجب کاهش زمان و هزینه نمی شود بلکه در پیاده سازی اغلب بحث های مدیریتی و اجرای آن ها در کوتاه مدت منجر به افزایش زمان و هزینه در پروژه های عمرانی می گردد و بعد از مدت زمان طولانی اول منجر به افزایش کیفیت و سپس مقرون به صرفه بودن از نظر زمان و هزینه می گردد.

انتخاب موضوع برای پايان نامه

 به طور مثال اجرای ایمنی و برگذاری جلسات ، اجرای روش های نوینی مانند بیم که سال ها در کشورهای پیشرفته در حال اجرا است قطعا اجرای آن ها در کشور ما هم مانند کشورهای دیگر در ابتدا منجر به افزایش زمان و هزینه می گردد نه کاهش زمان و هزینه. چرا ما راه را اشتباه می رویم چرا ما مدیریت بلد نیستیم و آن را به دانشجویان آموزش نمی دهیم. چرا یک دانشجو مدیریت ساخت هنوز اهمیت مدیریت کردن را در پروژه های عمرانی نمی داند . چرا ما مدیران را در دانشگاه ها پرورش نمی دهیم و بعد از فارغ التحصیلی انتظار بازار کار برای آن ها داریم. الان دوست دارم برایتان یک مثالی برای شما از مدیریت بزنم، شما فرض کنید که یک شهرداری تمام زیرساخت ها و پروژه های عمرانی را در یک شهر به درستی انجام می دهد و آن ها را به درستی جلو می برد و بعد از دو سال که می خواهد تمام زحمات دو ساله خود را افتتاح کند از کار خود برکنار می شود و انتخابات فرد دیگری را به عنوان شهردار انتخاب می کنند و از قضا هم آن فرد جدید اصلا فرد مناسبی برای مدیریت یک شهر نیست ولی می بینیم بعد از گذشت شش ماه از آمدن آن شهردار، پروژه های عمرانی یکی پس از دیگری توسط این شهردار جدید افتتاح می شود، اگر شما یک فرد عادی باشید و به صورت خطی به قضیه ها نگاه کنید قطعا می گویید که شهردار دوم چقدر خوب بوده است که توانسته در مدت زمان محدود این پروژه ها را افتتاح کند. در حالیکه اگر شما فردی آگاه باشید متوجه خواهید شد که باید ببینید افتتاح این پروژه ها و انجام پیشرفت آن ها در چه زمانی انجام شده است. این پروژه های افتتاح شده همه زحمات آن شهردار اولی بوده است که مدیریت بلد بود و پروژه ها را به مرز افتتاح رساند نه شهردار دوم. این موضوع را گفتم که شما به عنوان یک مدیر، دید سیستمی به قضایا و وضعیت پروژه های عمرانی داشته باشین نه دید خطی و جزئی نگر. به دنبال علل تغییرات باشید به دنبال شکاف ها باشید تا بتوانید یک مدیر کاربلد شوید .

انتخاب موضوع پایان نامه مدیریت ساخت

 ما اگر بخواهیم روش های نوین را در کشور پیاده کنیم قطعا عوامل پروژه و مردم با آن مخالفت می کنند چون نمی خواهند تغییر کنند و این اجرای آن ها با توجه به تغییر پایدار در طرز فکر افراد را باید یک مدیر پروژه بلد باشد و گرنه این می شود که پنجاه سال ما ساختمان هایی با تیرچه بلوک می سازیم و حاضر نیستیم کمی تغییر کنیم و سقف های نوین را اجرا کنیم ولی به مرور میبینیم که پروژه های ما به سمت اجرای روش های نوین سقف رفت و الان اکثر پروژه های کشور با روش های نوین اجرایی برای سقف اجرا می گردد که خیلی از آن ها با توجه به اینکه در نگاه اول با هزینه بیشتر انجام می شود ولی اگر بلندمدت فکر کنیم همان پروژه ها چون باعث کاهش وزن ساختمان و کاهش بعد ستون ها و تیرها و ایجاد فضای مناسب معماری می گردد ، در حال حاضر مدیران پروژه و پیمانکاران را به سمت اجرای آن ها کرده است.

انتخاب موضوع پایان نامه مدیریت ساخت

موضوع پایان نامه مدیریت ساخت تنوع های بسیاری دارد و بسیاری از دانشجویان مدیریت ساخت و مدیریت پروژه درخواست جدیدترین موضوعات را دارند. نحوه مدیریت در پروژه های عمرانی در کشورهای پیشرفته بسیار پیشرفت کرده است و همچنین روش های نوین مدیریتی مانند مدل سازی اطلاعات ساختمان (بیم) یا روش ساخت و ساز ناب یا استفاده از روش های نوین مدیریتی و پایدار در حال استفاده می شود ولی به طور کلی استفاده از موضوعات جدید زیاد در مدیریت ساخت مطرح نمی باشد چون مدیریت کردن یک سری اصول شناخته شده در جهان دارد که برحسب پیشرفته بودن هر کشوری استفاده از آن موضوعات متفاوت است. به طور مثال استفاده از مدیریت نیروی انسانی در کشور ما که بهره وری استفاده از آن ها در اجرا پایین است به کارگیری روش ها و نرم افزارهای نوین که در کشورهای کانادا یا آمریکا استفاده می شود، موضوعی نامفهوم برای عوامل پروژه و اساتید هستند ولی باید بدانیم اگر به دنبال پیشرفت هستیم باید موضوعات جدید مورد بررسی قرار بگیرد و راهی که کشورهای پیشرفته رفته اند و موفقیت آمیز بوده است مورد بررسی قرار گیرد ولی این موضوعات جدید برای اینکه اجرایی در کشور ما باشد باید برای کشورخودمان این موضوعات بومی سازی شوند. اگر به دنبال کاربردی بودن موضوعات هستین، باید براساس زیرساخت های کشور آن ها را بررسی کنید و یا توضیح دهید چگونه باید زیرساخت ها برای انتخاب این موضوع نوین انجام گیرد و آیا این موضوع میتواند کاربردی شود و برای اجرایی شدن آن باید نحوه اجرایی شدن آن را هم بیان کنید تا برای همه موضوع شما قابل درک باشد.

شما می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر موضوعات پایان نامه های مدیریت ساخت را مشاهده نمایید:

موضوعات پایان نامه های مدیریت ساخت(قسمت اول)
موضوعات پایان نامه های مدیریت ساخت (قسمت دوم)

موضوعات مدیریت ساخت برای دانشجویان در ایران بسیار مهم است، چرا؟ چون در ایران ما با مشکلات متعدد مدیریتی روبرو هستیم. ما وقتی یک حادثه غیرمترقبه مانند سیل، زلزله در کشور بوجود می آید، مشاهده می کنیم عدم مدیریت درست وعدم شناسایی ریسک ها وعدم مدیریت بحران در کشور مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد می کند و بنده اعتقاد دارم، بحران تا زمانی که کنترل گردد، مدیریت بحران است ولی اگر این بحران کنترل نشود دیگر  موجب مدیریت بحران نمی گردد و دیگر منجر به فاجعه می شود که دیگر کنترل آن مشکل بسیار سختی است. ما موضوعات جدیدی در مدیریت ساخت داریم که چالش های متعددی را در کشور بوجود می آورد. بنده فقط یک موضوع و چالش را در این جا ذکر کردم و هزاران چالش و مشکل مدیریتی در موضوعات مدیریت بحران داریم که همگی مربوط به عدم مدیریت در بخش عمرانی است. اگر شما نتوانید مکان امنی برای ساکنین زلزله و سیل و غیره ایجاد کنید، مشکلات عاطفی و هزینه های گزاف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایجاد می کند. در این پروژه ها، نیاز ضروری برای مدیریت پروژه های عمرانی است، این جا اگر زمان و هزینه را رعایت نکنید، مشکلات متعددی برای آن شهر و ساکنین آن بوجود می آید و این مشکل فقط برای آن شهر خاص نیست.

انتخاب موضوع پایان نامه مدیریت ساخت

 وقتی مشکلی برای یک شهر بوجود می آید، شهرهای دیگر را نیز درگیر می کند، این مشکل در بیماری کرونا در سال ۹۸ ، منجر به مشکلات پیش بینی نشده زیادی در آن برهه شد. چرا این اتفاق افتاد؟ کرونا وارد شهر قم شد ولی عدم کنترل آن موجب یک بحران برای تمام قشرها وشهرهای ایران شد. موضوع مدیریت بحران برای یک شهر اگر مرتبط نشود ساکنین آن شهر که مشکلی بوجود آمده است در بسیاری از موارد منجر به مهاجرت آن افراد به شهرهای دیگر می شود. مشکل برای یک شهر تمام نسل های آن هارا هم تأثیر می گذارد. پس مدیریت ساخت اگر رعایت نگردد منجر به مشکلات متعدد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در همه جنبه های کشور می گردد و اگر این مشکلات را ریشه یابی کنیم به مشکلات متعدد مدیریت برمی گردد که اکثر آن ها در صنعت ساخت است. یک مدیر باید چند بعدی فکر کند، چون مهم ترین نیاز هر انسان، مسکن است پس چرا مدیریت ساخت در کشور نادیده گرفته شده است و ما باید تا کجا ضرر بدهیم تا بتوانیم به این نقطه برسیم که موضوعات و چالش های متعددی برای موضوع پایان نامه مدیریت ساخت وجود دارد چون چالش های بوجود آمده در کشور ما بسیار زیاد است و اغلب آن ها به مشکل های عدم مدیریت برمی گردد، بعد دانشجویان مدیریت ساخت می روند و موضوعات سازه، زلزله و خاک برمی دارند و پشت آن ها زمان و هزینه می گذارند و فکر می کنند الان این موضوع مدیریت ساختی شده است. دانشجویان مدیریت ساخت و اغلب اساتید ما هنوز خودشان در مورد بازار کار و نحوه اهمیت رشته مدیریت ساخت اگاه نیستند. کجا به این دانشجو  مدیریت ساختی می گویید که مهارت های مدیریتی را یاد بگیرد و کجا ما یک مدیر پرورش دادیم که انتطار هر مشکل داریم و دانشجوهم خودش متاسفانه پیگیر نمی شود که مطالعه کند و مهارت های خود را افزایش دهد و از سوی دیگر اگر جامعه متوجه نشود که با مدیریت مناسب می توانیم بسیاری از مشکلات جامعه را حل کنیم . دانشجویان از من موضوعات جدید مدیریت ساختی می خواهند من الان در این مقاله به شما چند موضوع و چالش را ذکر کردم که شما می توانید با وارد شدن در جزئیات آن ، پایان نامه مدیریت ساخت کاربردی ایجاد کنید. امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشه و ازتون می خوام نظرات اجرایی خود را در مدیریت ساخت با ما به اشتراک بزارید.

مقالات مشابه با این مقاله:

اهمیت گرایش مهندسی مدیریت ساخت و مدیریت پروژه

رشته مدیریت ساخت عمران در کشورهای پیشرفته

نحوه حرفه ای  شدن در رشته مدیریت ساخت

موفقیت در رشته مدیریت ساخت

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 524 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 16 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.