رانیا هوم اشتباهات دانشجویان در انجام مراحل پایان نامه - رانیا هوم

دانشجويان اغلب با توجه به اينكه قبل از انجام پايان نامه با شرايط و انجام مراحل پایان نامه آشنا نيستند با اشتباهاتي روبرو مي شوند،اشتباهات دانشجويان در انجام پايان نامه منجر به اتلاف وقت و سنوات آن ها مي شود. پروپوزال نويسي و پايان نامه مراحل و قواعد مشخصي دارد و مثل تمام قواعد ديگر مانند رانندگي بايد توسط دانشجويان رعايت گردد. اهميت پايان نامه در افزايش رزومه با مهاجرت تحصيلي يا ارتقاي مدرك و ادامه تحصيل در دكترا باعث مي شود ،پايان نامه يكي از مهم ترين مراحل تحصيل يك دانشجو ارشد و دكترا باشد. عدم بازخورد در تمام مراحل پايان نامه منجر به ايجاد اشتباهات مكرر دانشجويان مي گردد. پايان نامه طوري تنظيم مي شود كه تمام فصل هاي آن به يكديگر مرتبط هستند و اگر حتي يك فصل درست انجام نشده باشد مي توان اين پايان نامه را به راحتي در جلسه دفاع پايان نامه رد كرد. اگر مقالات معتبر و با رفرنس در فصل دوم ارائه نشده باشد به منزله ي عدم كيفيت پايان نامه تلقي مي شود. بسياري از دانشجويان در مسير پايان نامه فقط يك مسيري را به اشتباه طي مي كنند و زمان خود را هدر ميدهند. فقط جلو رفتن در مراحل انجام پايان نامه شما را به هدف اصلي پايان نامه نمي رساند. بايد در مسير مشورت بگيريد و خيلي وقت ها هم متأسفانه به علت عدم آشنايي استاد راهنما به حيطه موضوعي دانشجو يا عدم هم رشته بودن استاد راهنما با دانشجو ،استاد راهنما هيچ نظري را نمي تواند به صورت علمي بر پايان نامه داشته باشد. از اين رو نقش استاد راهنما در مسير انجام پايان نامه فقط ايراد گرفتن هاي غيرعلمي مي شود.

انجام مراحل پایان نامه

در بازی ایران و آرژانتین تمام تصور ما این بود که خب با گل خورده ی کمتر بیرون بیایم و گل زیاد نخوریم ولی بعدا کم کم ذهنیتمون تغییر کرد و حتی حس برنده شدن هم سراغمان آمد. ولی در ابتدا خواستیم با گل خورده ی کمتر بیرون بیاییم دقیقا پایان نامه هم همینطور است. در پایان نامه خیلی وقت ها اشتباه پیش میرویم چون فید بک نمیگیریم و بازخورد نمیگیریم و به عقب برنمیگردیم ، شما باید با استاد راهنما مشورت کنید باید بازخورد بگیرید ازش باید کمک بگیرید ازش و وقتی دیدید اشتباه رفتید باید بیرون بیاید و زودتر ازش خارج شید ، مثل این می ماند که شما دست و پا بزنید در باطلاق و بیشتر غرق شوید ، شما نباید دیگر آن راه را ادامه بدهید ، باید روندتان را تغییر بدهید و از یک متخصص مشورت بگیرید و فصل به فصل بازخورد بگیرید از کارتان تا به این مشکلات برخورد نکنید.

 

يكي از مهم ترين اشتباهات دانشجويان در مراحل پایان نامه، تكرار اشتباهات و تداوم آن هاست یعني چي؟ اغلب دانشجويان ارشد و دكترا در براورد زماني انجام پايان نامه اشتباه مي كنند يا آنقدر اين مراحل را به عقب ميندازند تا در نهايت با مشكل روبرو مي شوند. گاهي وقت ها ما بايد اول از كارهايي كه ميخواهيم انجام بدهيم،بازخورد بگيريم. اشكالات علمي و اشتباهات مكرر دانشجو براي هيچ استاد راهنمايي مورد قبول نيست. اگر شما اشتباهات مكرر و علمي در مراحل انجام پايان نامه داشته باشيد،در جلسه دفاع پايان نامه به مشكل مي خوريد .استاد راهنما شما هم چون تأييد كننده كار شما بوده از اعتبارش كاسته مي شود. استاد راهنما در ايران فقط كارش ايراد گرفتن است و هيچ انتظاري از مراحل انجام پايان نامه از اساتيد خود نداشته باشيد. جلسه دفاع پايان نامه هم اين شما هستيد كه بايد سخنرانی كنيد نه استاد راهنما.فقط ممكن است جايي حرف شما از نظر علمي صحيح باشد،در اين مواقع شايد استاد راهنما هم صحبت كوتاهي در حد چندثانيه يا چند دقيقه كوتاه مطرح كند. پس اصلا به استاد هاي خودتون تكيه نكنيد كه وضعيت خوبي برايتان ايجاد نمي شود. هرجا از مرحله انجام پايان نامه متوجه اشتباه خود شديد آن را تصحيح كنيد، قطعا داوران و اساتيد در جلسه دفاع پايان نامه حتي اگر استاد راهنما هم قبول كرده باشد،ممكن است كوتاه نيايند.به دنبال ماست مالي كردن نباشيد. بايد برای انجام پايان نامه زمان و هزينه بگزاريد.كيفيت پايين پايان نامه هم براي آينده شما و استاد راهنما مناسب نيست.اين كه نميخواهيد از آن استفاده كنيد موضوعي جداگانه است. اگر روزي بخواهيد در جايي استخدام شويد يا مهاجرت كنيد يا براي دكترا ادامه تحصيل دهيد حتما بخاطر عدم كيفيت پايان نامه پشيمان خواهيد شد.

انجام مراحل پایان نامه

ما ممکن است یک جاهایی در زندگی متوجه بشویم که باخته ایم ، در این موقع ها ما باید خیلی حواسمان را جمع کنیم که خودمان را گول نزنیم، باید اشتباهمان را قبول کنیم ، مثلا موضوع را اشتباه کردم ، روش تحقیق را اشتباه انتخاب کردم. حالا که قبول کردید سعی کنید این اشتباه را حل بکنید و خیلی مهم است که حتما در میانه راه فید بک بگیرید و اگر باز دارید راه را اشتباه میروید برگردید و راه درست را انتخاب کنید ، خیلی وقت ها باید با گل خورده ی کمتری از زمین بیرون بیاییم، باید بیاید بیرون باید قبولش کنید ، باید با یک متخصص مشورت کنید ، مثلا برای کسب و کار اگر اشتباه رفته اید باید زودتر بیاید بیرون تا هزینه بیشتری نکنید! خیلی از دانشجویان هستند که تا آخر این راه اشتباه را پیش می روند ، خب شما دارید چه هزینه ای می کنید؟ زمانتان را از دست داده اید و زمان را که دیگر نمی شود به دست آورد، بخاطر این که مشورت نکردید و یک هزینه ای نکردید از افراد مختلف مشورت بگیرید حالا باید کلی زمان و هزینه از دست بدهید ، ما هم در بحث پایان نامه در خدمت شما هستیم و شما می توانید از ما کمک بگیرید؛ می توانید از ما مشورت بگیرید، ما یک سری چیزها را با سرعت بالاتری انجام می دهیم و می توانیم به شما مشاوره بدهیم که راه اشتباهی را نرویم و راه حل های خوب را به شما نشان می دهیم ، اولا اشتباهتان را قبول کنید ؛ دوما با گل خورده ی کمتری بیرون بیایید!

 

بسياري از دانشجويان ارشد و دكترا راه هاي اشتباهي در پايان نامه انجام مي دهند. اين راه های اشتباه در پایان نامه ، منجر به تلف شدن زمان و هزينه شما مي شود. انتخاب موضوع اشتباه يكي از راه هاي اشتباه در پايان نامه است كه تا آخر گريبان گير شما خواهد شد.قبل از نوشتن پروپوزال با مشورت گرفتن از متخصصين از درست بودن موضوع پايان نامه اطمينان حاصل كنيد. يك ضرب المثلي داريم كه مي گويد، خشت اول گر نهد معمار كج، تا ثريا مي رود ديوار كج، انتخاب موضوع نامناسب و حتي انتخاب استاد راهنما نامناسب از جمله اقداماتي است كه در پايان نامه تا آخر همراه شما خواهد بود. حتما مقالات مربوط به انتخاب استاد راهنما و همچنين انتخاب موضوع را مطالعه كنيد. مورد بعدي راه هاي اشتباه در پايان نامه كه بسيار مهم است ،انتخاب روش تحقيق نامناسب با انتخاب موضوع است. اين كه دوست يا همكار شما از اين روش تحقيق استفاده كرده است دليل نمي شود كه اين روش تحقيق براي كار شما هم مناسب باشد. هر موضوعي با توجه به هدف ، سؤالات تحقيق و فرضيه هايي كه در پروپوزال عنوان مي كند، روش تحقيق خاص خودش را مي خواهد. با هرروش تحقيقي نمي توان به هدف اصلي پايان نامه رسيد.

انجام مراحل پایان نامه

 

دانشجويان ارشد و دكترا اغلب به علت عدم پيگيري پايان نامه ترم هاي زيادي را تلف مي كنند.علت اين اهمال كاري ها چيست؟ اهمال كاري يكي از شايع ترين كارها است كه بسياري از افراد با آن روبرو مي شوند. بعضي از افراد درجه اهمال كاري بالايي دارند و بعضي كمتر ، اهمال كاري يعني تو چندين ترمه دروس ارشد و دكترا را تمام كردي ولي پايان نامت رو شروع نمي كني. تا كي ميخواين به اين وضعيت ادامه دهيد؟! يه جايي بايد بگي بسه!!! من بايد از يك نفر كمك بگيرم و پايان نامم را تمام كنم. بايد از يك متخصص استفاده كنم كه پايان نامم را تمام كنم. بدون مشورت نمي توان دوباره راهي اشتباه را جلو رفت.اشتباه در كار علمي بسيار خسته كننده و زمان بر است . اين كه شما موضوع اشتباهي انتخاب كني،نحوه نگارش پايان نامت درست نباشه قطعا نمي توني با اين وضعيت دفاع كني. مشكل ديگري كه بهش برمي خوريد اين است كه بسياري از دانشجويان كار پايان نامه را خيلي دست كم مي گيرند و در نتيجه مي خواهند با کپی کردن در پایان نامه از روي يك پايان نامه ديگر ،دفاع كنند.

 

از شما خواهش مي كنم در انجام پايان نامه به دنبال راه هاي فرار نباشيد چون در اين صورت وقت خود را تلف كرده ايد.تقليد و كپي كردن پايان نامه شايد براي شما كه اولين بار است پايان نامه يا پروپوزال مي نويسيد قابل تشخيص نباشد ولي براي اساتيد و داوران با يك نگاه قابل تشخيص است. فقط با يك نگاه مي شود يك پايان نامه كپي شده را تشخيص داد.علاوه بر تابلو بودن پايان نامه هاي كپي ،اصل اصالت سنجي است كه ميزان تشابه را نسبت به پايان نامه هاي ديگر مشخص مي كند. شركت مهرداد سيويل در كنار شما دانشجويان هست تا بتوانيد پايان نامه هايي مناسب و با كيفيت تهيه كنيد تا در ادامه به مشكل نخوريد. در اين سايت هرآنچه كه از آموزش پايان نامه و جلسه دفاع مي خواهيد گردآوري شده است. شركت ما از انتخاب موضوع تا انجام مراحل پروپوزال و تأييد آن و شروع صفر تا صد پايان نامه تا زمان جلسه دفاع و طراحي اين جلسه با شما همراه خواهد بود. چه کسانی برای پایان نامه چند ترم وقت میزارند و هنوز هم هیچ کاری نکردند؟ برای بحث پایان نامه خیلی مهم است که شما کمک بگیرید ، ولی از چه کسی کمک بگیرید؟؟؟ اگر کسی از دوستان شما پایان نامه خودش را انجام داده و جلسه دفاع را گذرانده است ولی باز هم دلیل نمی شود که از او کمک بگیرید! چون روند پایان نامه ها باهم متفاوت است باشد و پایان نامه ها یکسان نیستند و متفاوت هستند مثلا روش تحقیق شما فرق دارد ، انتخاب موضوعتون فرق دارد ، نمی توانید یک کاری را برای همه ی پایان نامه ها به کار ببرید، برای همین میگوییم تقلید نکنید ؛کپی نزنید چون روند پایان نامه ها متفاوت است با یکدیگر ! قطعا اساتید وقتی بخوانند پایان نامه را متوجه می شوند ، حتی اگر استاد راهنما هم متوجه نشود داوران جلسه دفاع متوجه می شوند و قطعا میفهمند که شما کپی کردید ، بنابراین از کپی کردن پایان نامه خودداری کنید و تحت هیچ شرایطی از روی یک پایان نامه دیگر کپی نکنید شما باید مقالات را بخوانید و و آن ها را ترجمه کنید و کنار هم بگذارید و فصل دوم پایان نامه را شکل دهید ،کاملا از تقلید و کپی کردن دوری و خودداری کنید.

انجام مراحل پایان نامه

روندهای اشتباه در پایان نامه ارشد و دكترا بسيار زياد شده است. اغلب به علت اعتمادهاي بي مورد دانشجويان به دوستان خود كه دفاع كرده اند علت روند بسياري از اشتباهات بوده است. مورد بعدي عدم پيگيري دانشجو براي انجام مراحل پروپوزال و فصل هاي پايان نامه است. مشكل بسياري از  دانشجويان اغلب به علت عدم توجه به اين دو موضوع اساسي است. اين كه دوستي داشتيد كه دفاع كرده يا خوب يا بد ،اصلا ربطي به اين ندارد كه شما هم اگر همين روند را تكرار كنيد همان نتيجه را مي گيريد. روند انجام هيچ پايان نامه اي شبيه پايان نامه ديگران نخواهد بود. شايد روندهاي مشابهي در بعضي قسمت ها به ميزان كم وجود داشته باشد ولي هيچگاه نمي توان با تقليد از پايان نامه ديگران ،دفاع كرد.روش هاي تحقيق براساس موضوع و هدف هاي هر پايان نامه اي متفاوت است. نمي توان با كپي كردن پايان نامه از روي ديگران در پايان نامه موفق شد. حتي اگر استاد راهنما دوست شما باشد و آبرو خودش هم واسش مهم نباشد  ولي داوران در جلسه دفاع قطعا آن پايان نامه را رد خواهند كرد يا با هزار دردسر به شما نمره قبولي خواهند داد. بنابراين به دنبال راه هاي دررو نباشيد چون بعدا با چندين برابر هزينه و زمان بايد بتونيد از پايان نامه و امضاي اساتيد رد شويد. درحالي كه اديت هاي اساتيد و داوران اگر انجام نشود و اعمال نكنيد به شما نمره تعلق نمي گيرد.

انجام مراحل پایان نامه

پس اگر قرار است بعد از كلي دردسر، زمان و هزينه و خراب كاري در روز دفاع روبرو شويد بهتر است به دنبال مراحل درست پايان نامه باشيد كار را به اما و اگر نسپاريد. بحث اعتماد داشتن و اعتماد زیاد به دوستان خیلی خطرناک است در بحث پایان نامه ؛ شما اعتماد زیاد دارید به دوستتان ولی ممکن است طرفی که دوست شماست اصلا خودش پایان نامه را انجام نداده ولی شما حرف های او را گوش می دهید و انجام می دهید و نتیجه کارتون بد میشه و پایان نامه تان خراب میشه. پس هیچوقت اعتماد نکنید در بحث پایان نامه به دوستانتان و غیر از اینکه نباید اعتماد کنید باید دقت داشته باشید پایان نامه ای که اون ها انجام داده اند با پایان نامه ی شما فرق دارد ، روش تحقیق ها متفاوته ، ممکن است شما یک روش تحقیق داشته باشید و استفاده کرده باشید و به هدفتان رسیده باشید ولی پایان نامه دوستتان را اصلا با این روش نمی توان انجام داد ! پس خیلی دقت داشته باشید که هیچ پایان نامه ای شبیه به پایان نامه دیگری نیست.

مقالات مشابه با این مقاله:

تفسیرهای اشتباه دانشجویان از انجام پایان نامه

راه های اشتباه در پایان نامه

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

انگیزه های دانشجویان در انجام پایان نامه

حوصله پایان نامه را ندارم ، چکار کنم؟

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 410 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 16 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.