رانیا هوم ادبیات موضوع یا پیشینه تحقیق را در پایان نامه چگونه بنویسیم؟ - رانیا هوم

فصل دوم پایان نامه شامل ادبیات موضوع یا پیشینه تحقیق می باشد که از مهم ترین فصل های پایان نامه است. در حقیقت در این فصل شما مقالات و پژوهش های انجام شده قبلی را مطالعه و دسته بندی می کنید. این مقالات شامل مقالات داخلی و خارجی می باشد. چرا لازم است در فصل دوم هم مقالات داخلی خوانده شود و هم مقالات خارجی؟ به دلیل این که مقالات داخلی به شما کمک می کند که مشکلات داخل کشور و پژوهش هایی که تا به حال انجام شده است را یاد بگیرید . مقالات خارجی به شما کمک می کند که در چه جنبه هایی پایان نامه خود را توسعه دهید. همانطور که می دانید کشور ما به دلیل اینکه کشوری در حال توسعه است همیشه چند سالی از پژوهش ها و کارهایی که در کشورهای پیشرفته یا نیمه پیشرفته انجام می شود عقب است. این کمک می کند شما از پژوهش هایی که در این کشورها انجام شده است اطلاعات بگیرید و مشکلات آن ها را در نظر بگیرید و بعد با مشکلات کمتری آن را در کشور خودمان پیاده سازی کنید. در این مقاله به نحوه  اهمیت این فصل دوم پایان نامه پرداخته شده است.  کمترین مشکل در فصل پیشینه یا ادبیات پژوهش به منزله ی سرقت ادبی محسوب می شود بنابراین در نگارش این فصل می بایست دقت بالایی داشته باشید و مطلبی بدون رفرنس در این فصل نداشته باشید. دلیل اهمیت فصل ادبیات موضوع یا پیشینه تحقیق این است که شما متوجه پژوهش های دیگر می شوید و با توجه به مشکلات و چالش های این پژوهش های انجام شده، برای انجام پایان نامه خود جهت گیری مناسب انجام می دهید. به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از ایران پژوهان: يکي از بخش‏هاي مهم تحقيق، بخش مربوط به پيشينه و ادبيات تحقيق عنوان شده است؛ يعني يكي از کارهاي ضروري در هر پژوهشي، مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقيق است؛ زيرا سرچشمه علوم را مي‌توان در پيشينه تحقیق جستجو کرد.

۱-مطالعه مقالات در فصل پیشینه تحقیق چگونه باید باشد؟

یکی از مشکلات دانشجویان در نگارش فصل دوم یا پیشینه تحقیق این است که نمی دانند از چه مقالاتی باید استفاده کنند. مطالعه مقالات، بايد هم از منابعي باشد که به طور مستقيم، در رابطه با موضوع و عنوان پایان نامه مي‏باشند و هم از منابعي باشند که به صورت غيرمستقيم با با موضوع و عنوان پایان نامه ، ارتباط دارند. پس ممکن است موضوع شما به گونه ای باشد که مستقیم مقالاتی در مورد آن وجود نداشته باشد پس باید به مقالاتی بپردازید که به صورت غیرمستقیم شما را به موضوع و عنوان اصلی پایان نامه سوق می دهد.

 

هدف از نگارش فصل دوم ( پيشينه تحقيق یا ادبیات موضوع):

هدف اصلی فصل دوم ابتدا ایده گرفتن مناسب و جهت گیری لازم برای انجام پایان نامه می باشد. یعنی شما مقالات را در حوزه عنوان خود می خوانید و در مورد پایان نامه خود ایده می گیرید که کدام جهت را برای پژوهش خود انتخاب کنید. فصل دوم پایان نامه مربوط به کارهایی است که دیگران در این حوزه انجام داده اند و از فصل سوم و چهارم تازه پژوهش خود شما شروع می شود. در حقیقت فصل دوم پایان نامه به دلیل اینکه راه ارتباطی بین پژوهش های دیگر با پژوهش شما می باشد در حقیقت پیوستگی پایان نامه شما را نشان می دهد و نقطه اتصال پژوهش های قبلی با پژوهش شما می باشد. در ادامه هدف های جزئی تر فصل دوم گردآوری شده است:

– برقراري ارتباط منطقي ميان اطلاعات مقالات قبلي با مسئله تحقيق خود

– آشنايي با روش‏هاي تحقيق مورد استفاده در پژوهش‏هاي گذشته، در حقیقت در این فصل شما با روش های تحقیق مقالات قبلی نیز آشنا می شوید و در نتیجه می توانید راحت تر فصل سوم پایان نامه را بنویسید.

۳-نکات ضروری برای دستیابی به اهداف فصل دوم

الف) انتخاب منابع اطلاعات مرتبط با مسئله تحقيق.

ب) ارائه مطالب از کلي به جزئي

ج) پیوستگی بین فصل ها و تیترهای فصل دوم با موضوع تحقیق ، اجتناب از بيان مطالب، به طور مجرد و بدون رابطه با يکديگر.

د) تنظيم مطالب به طور سازماندهي شده، همراه با روندهاي منطقي.

ه) ارائه نتايج مطالعات قبلي و نقد وبررسی آن ها.

الف- اهمیت پیشینه تحقیق در پایان نامه

اهمیت پیشینه تحقیق در پایان نامه بسیار زیاد است. پژوهش اساسا به دنبال پاسخ سوالات یا آزمون فرضیاتی است که در بیان مساله مطرح شده است. این سؤالات و فرضیه های  گفته شده در پروپوزال و فصل اول از مطالعه پیشینه تحقیق استخراج شده است. از آنجا که این تحقیق اولین یا تنها پژوهش  این در زمینه خاص خودش نیست همواره باید احتمال داد که پژوهشگران دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشند که به مساله ای عین یا شبیه این مساله تحقیق پرداخته باشند. مراجعه به تحقیقات، مقالات یا کتابها و حتی مصاحبه ها یا سخنرانی های آنان می تواند پیامدهای ثبت متعددی داشته باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد جدیدی از مساله تحقیق را آشکار کند تا به جای تکرار بیهوده ی تحقیق دیگران، تحقیق تازه ای انجام شود.
  • به تدقیق سوالات یا فرضیات تحقیق کمک کند.
  • به ظرایف روش شناختی تحقیق در باره موضوع بیشتر آشنایی حاصل گردد. این که پژوهش های دیگر از چه روش های تحقیقی استفاده کرده اند.
  • در تجربیات محققان قبلی شریک می شوید و احتمال تکرار خطا در پژوهش را کاهش می دهید.

 

پیشینه پژوهش یا ادبیات موضوع در پروپوزال شما می آید ولی فقط یک قسمتی یا یک جزئی میاد و یک کلیاتی در پروپوزال آورده می شود، ولی در فصل دوم پایان نامه پیشینه تحقیق قرار می گیرد. در حقیقت ما در پروپوزال یک کلیاتی را بیان می کنیم مثلا ۶ تا ۷ تا مقاله ای که قبلا انجام شده است داخل پروپوزال می آوریم ، ولی در فصل دوم باید کامل از مقالات قبلی باشد که با چه روشی انجام شده اند؟ بقیه چکار کرده اند؟ اون پیشینه ای که در پروپوزال آورده شده است بهش می گویند پیشینه یا مطالعه نظریه پژوهش که شما می توانید آن را در آخر فصل دومتان قرار بدهید. طریقه ی رفنرس دهی داخل پیشینه پژوهش پروپوزال با پیشینه تحقیق فصل دوم از زمین تا آسمان با هم فرق دارد!

فصل دوم پایان‌نامه به‌مرور ادبیات و پیشینه تحقیق می‌پردازد، یعنی در این فصل شما ابتدا با توجه به‌عنوان پایان‌نامه باید مقالات فارسی و انگلیسی را تهیه کنید و سپس تمام مقالات فارسی را خوانده و مقالات خارجی را ترجمه کرده و سپس از جمع‌بندی آن‌ها شروع به نوشتن مقدمه و تیترهای فصل دوم نموده و می‌بایست دقت کنید تمام مطالب و خطوط این فصل باید رفرنس داده شود و تمام جداول و نمودارهایی که آورده می‌شود باید با رفرنس باشد و هیچ مطلب بدون رفرنس معتبر برای اساتید موردقبول نیست. بعضی‌ها فکر می‌کنند باید در این فصل مطالب گذشته را کپی کنند درحالی‌که این‌طور نیست شما باید خلاصه‌ای از مطالبی که از مقالات داخلی و خارجی مطالعه کردید را بیاورید و رفرنس بیاورید و این به معنی آوردن متن کامل پژوهش‌های گذشته نیست و این اشتباهی است که دانشجوها را در ادامه کار دچار مشکل می‌کند. تازگی بعضی از دانشگاه‌ها دارای نرم‌افزارهای اصالت‌سنجی هستند که تشخیص می‌دهد آیا مطالب از پایان‌نامه دیگری کپی نشده باشد. نوشتن فصل دوم برخلاف انتظارات دانشجویان اصلاً کار آسانی نیست و باید بین مطالب آورده شده نیز پیوستگی داشته باشد. شما نمی‌توانی در فصل اول در مورد یک مطلبی بنویسی و در فصل دوم در مورد مطلب دیگر و در فصل ۳ و ۴ و ۵ مطالب دیگری بیان گردد. یک پایان‌نامه در حقیقت مثل یک داستان است که تمام مطالب آن از فصل ۱تا فصل ۵ باید با یکدیگر پیوسته و یک راستا باشند. دوستان دانشجو باید این را بدانند که در صورت کپی کردن مطالب، اساتید و داوران به‌راحتی با حتی یک نگاه می‌توانند این را تشخیص دهند و بنابراین به دنبال انجام این کار تحت هیچ شرایطی نباشید چون اگر دید استاد راهنما و داوران به شما تغییر کرد به‌راحتی نمی‌توانید در ادامه روی آن‌ها تأثیر داشته باشید و علاوه بر این‌که می‌توانند پایان‌نامه شمارا ریجکت کنند دیگر دید منفی نسبت به این کار در ادامه کاری بسیار سخت‌تر از نوشتن دوباره یک پایان‌نامه خواهد بود بنابراین حتی برای یک‌بار هم این کار را امتحان نکنید.

 

شايد سؤالي كه براي همه دانشجويان در پايان نامه ايجاد ميشه اينه كه فصل دوم چه فايده اي دارد.در حقيقت فصل دوم پايان نامه نقطه عطف يك پايان نامه با كيفيت است . اگر فصل دوم پایان نامه به خوبي انجام نشود نمي شود انتظار كاري با كيفيت داشته باشيم.

فصل دوم پایان نامه

ما نمیتونیم در مورد آینده صحبت بکنیم مگر اینکه از گذشته درس گرفته باشیم ، مثلا خیلی وقت ها توی زندگیمون توی کسب کارمون توی رابطمون اتفاقاتی میفته که ما اگر در گذشته درس نگرفته باشیم ، احتمالا به تکرار گذشته محکوم هستیم که دوباره اشتباهاتمون تکرار بشه ، پس ما باید از گذشته درس بگیریم برای اینکه در آینده موفق باشیم، توی پایان نامه هم همینجوره شما برای انجام یک پایان نامه قوی و با کیفیت باید اول بررسی کنید ببینید در گذشته نویسندگان قبلی چه کارهایی انجام دادند و بعد از اون ها درس بگیرید برای اینکه در آینده پیشرفت کنید و نوآوری های جدیدی رو ارائه بکنید ، پس ما نمیتونیم از گذشته درس نگیریم و از اون چشم پوشی کنیم چون در حقیقت اشتباهات ما تکرار میشه و این اصلا چیز خوبی نیست!

 

فصل دوم پایان‌نامه به‌مرور ادبیات و پیشینه تحقیق می‌پردازد، یعنی در این فصل شما ابتدا با توجه به ‌عنوان پایان‌نامه باید مقالات فارسی و انگلیسی را تهیه کنید و سپس تمام مقالات فارسی را خوانده و مقالات خارجی را ترجمه کرده و سپس از جمع‌بندی آن‌ها شروع به نوشتن مقدمه و تیترهای فصل دوم نموده و می‌بایست دقت کنید تمام مطالب و خطوط این فصل باید رفرنس داده شود و تمام جداول و نمودارهایی که آورده می‌شود باید با رفرنس باشد و هیچ مطلب بدون رفرنس معتبر برای اساتید موردقبول نیست.

كيفيت انجام پايان نامه

بعضی‌ها فکر می‌کنند باید در این فصل مطالب گذشته را کپی کنند درحالی‌که این‌طور نیست شما باید خلاصه‌ای از مطالبی که از مقالات داخلی و خارجی مطالعه کردید را بیاورید و رفرنس بیاورید و این به معنی آوردن متن کامل پژوهش‌های گذشته نیست و این اشتباهی است که دانشجوها را در ادامه کار دچار مشکل می‌کند. در فصل دوم هر جمله و هر جدول، شکل و نموداری  باید دارای رفرنس مشخص باشد و تمام رفرنس ها مشخص شود و در داخل منابع آورده شود.

مقالات مشابه با این مقاله:

فصل سوم پایان‌نامه چگونه باید نوشته شود؟

پروپوزال و فصل اول پایان‌نامه‌ها باید به چه صورتی نوشته شود؟

توضیح فصل های پایان نامه

فصل های پایان نامه برای دانشجویان ارشد و دکترا

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 395 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 16 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.